Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fastprisprojekt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-31, 09:41 #1
horselover horselover är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
Medlem

...lägger ni upp det hela? när ni tar ett uppdrag?

Jag tänker mig fastpris mot fast kravspec. Men sen kommer ju ofta kund på mer features den vill ha...

Min fråga är, ska man köra ett högre fastpris och jobba till kund blir nöjd? eller

Fast pris mot en tydlig kravspec och sedan debitera timmar på det som tillkommer?

Hur brukar ni göra ?
horselover är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 10:03 #2
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Tydlig kravspec, mycket tydlig kravspec.
Sätt också ett lite högre pris (jag brukar använda faktorn PI) så det finns lite marginal att spela på. Det ser oerhört snyggt ut om du visar att det inte står i kravspecen, men att du "bjuder" på det.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 10:09 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Fastpris innebär att du måste lägga på en säkerhetsmarginal. PI ggr dyrare är kanske lite mycket, men åtminstone 25% är väl lämpligt. Alla tillägg debiteras separat - sen kanske du kan bjuda på någon mindre grej, men du bedriver väl inte välgörenhet?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 10:22 #4
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Gäller att leverantören och kunden förstår vad det gäller och har samma syn på vad beställningen omfattar. Upphandlade en gång lite hemsides-funktioner mot offert. Döm om min förvåning när buggfixandet på saker specificerade i offerten fakturerades separat i efterhand.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 16:00 #5
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Fast pris = fast kravspec. Komplettera dock gärna offerten med information om hur du hanterar ändringar. Något i stil med att du hanterar ändringar på löpande räkning på XXX SEK/h eller något sådant. Det är viktigt att ändå visa att man är flexibel och vet hur man ska hantera ändringar.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 17:44 #6
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Tycker detta kan vara rätt knepigt ibland.
Tidigare hoppade jag in för företag som hade stora projekt med projektledare som förhandlade med kunden, och visst är det skönt att ha en tydlig spec att jobba mot.

Nu kör jag mest projekt på egen hand och förhandlar alltid med kunden själv.
Det är sällan kunder är bra på att ta fram en tydlig kravspec själva, och det är ofta mycket jobb att plocka fram en i samråd med kunden.
Efter ett tag insåg jag att jag spenderade för mycket tid på att se till att specen blev riktigt tydlig. Gäller det små jobb kände jag att det inte blev ekonomiskt hållbart.
Att spendera en dag på en spec för ett jobb som kan göras på en 5-6 dagar utan att vara säker på om det blir en överenskommelse är ju inte kanske så smart.

Så om det är ett mindre projekt brukar jag nu vara lite mindre grundlig med specen. Ibland får jag göra lite eftergifter då det inte är klart vad kunden skall förvänta sig, men över det hela taget så spar jag in tid på det ändå och gör att kunden känner att man gjort lite extra.

Självfallet så i en idealisk värld har man en så tydlig spec som möjligt, inte bara för att se till att kunden och du är överrens, men det är också ett bra sätt att tänka igenom olika aspekter på arbetet vilket gör att det flyter på bättre.
Men som med det mesta är det i verkligheten en balansgång, framför allt om man har ett litet företag utan dedikerade projektledare.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 19:37 #7
Medlem

Medlem

Tack för alla bra svar, ungefär som jag tänkte, tänker ni...

Jag är ensam, grön, väldigt snäll och älskar att jobba med web! men som sagt man kan ju inte idka välgörenhet.
horselover är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 21:12 #8
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by horselover@Jan 31 2008, 20:37
Tack för alla bra svar, ungefär som jag tänkte, tänker ni...
Jag är ensam, grön, väldigt snäll och älskar att jobba med web men som sagt man kan ju inte idka välgörenhet.
Glöm inte att lägga in tid för både eget test och framförallt kundens test. Det måste, måste, måste, måste, måste, måste stå i avtalet att kunden förbinder sig att testa det du levererat vid en viss given tidpunkt av projektet. Är det ett litet projekt så är det kanske en person max 2 dagar, i ett större projekt kan det vara två veckor och en mängd personer med testscenarion inblandade men principen är att det är endast de fel som framkommer i kundens testande som du ska fixa. Avsätt därför tid redan när du räknar på det hela för buggfix och ändringar. När kunden testar igen ska h*n endast testa de tidigare inrapporterade felen. När omtestet är klart och felen fixade är du klar. Är det fastpris ska du inte behöva hamna i utdragna gratissupportåtaganeden.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 22:07 #9
Daniel.sts avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Det är inte fel att ta betalt för att hjälpa till att ta fram specen heller, om man gör ett bra jobb. Jag jobbar ganska mycket med specar och vanligtvis kör man ett antal workshops med kunden för att få fram vad de verkligen vill ha, ställer dem lite mot väggen med kluriga frågor som kräver att de funderar igenom vad de vill ha osv. Blanda gärna in flera personer, från olika intressegrupper i dessa workshops och planera dem noga. Med en ovan inköpare är det inte säkert att det är helt lätt att sälja in planeringsjobbet och ta betalt för det men en duktig inköpare/projektledare förstår att en bra spec är guld för att få fram en bra slutprodukt. Efter detta skriver man specen och ger den till kunden tillsammans med en fastprisoffert för att genomföra jobbet.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 22:29 #10
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by Daniel.st@Jan 31 2008, 23:07
Efter detta skriver man specen och ger den till kunden tillsammans med en fastprisoffert för att genomföra jobbet.
Och får du mot all förmodan inte uppdraget har du ändå fått betalt för förstudien vilket är mycket meriterande.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017