Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Mecenat.se Hackat

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-27, 00:09 #11
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Wizzo - jag undrar vad som är märkligt med att man postar lösenord...? Det gör ju alla företag, inte tusan har jag hört talas om krypterat brev.

Ibland, om det rör inloggningar som ger banktransaktionsmöjligheter, får man rekommenderat brev, men det är ju snarare undantagen.
Oläst 2008-01-27, 00:17 #12
gsocs avatar
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
gsoc gsoc är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
gsocs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
rhdf, och alla andra som klankar ned på företagen som utsätts för svin som begår brott, det är ju fan i mig otroligt att ni lägger fokus på brottoffret och tycker att det är deras fel allt som händer.

Det är ju de äckliga hackersvinen som skall hängas, inte brottsoffren. I min värld då.

Kanske sitter ni och tycker att den som blir nedslagen på stan får skylla sig själv, eller skall klandras för att han eller hon var ute över huvud taget?

Skäms på er och hjälp istället till att spåra upp hackare och tipsa rättsväsendet när ni eventuellt har information att komma med...
Skäms på dig som har en så enkel riktad lösning...

Vad har du tillfört denna jakt då du som förespråkar det så pass?

Du kanske tycker det är bättre att det är mer organiserade och riktade attacker istället från folk som vill ha informationen?

Även om jag antar att jag förstår hur du tänker så bör du nog försöka tänka lite bredare...
gsoc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 00:47 #13
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by Xamda@Jan 27 2008, 01:01
rhdf, och alla andra som klankar ned på företagen som utsätts för svin som begår brott, det är ju fan i mig otroligt att ni lägger fokus på brottoffret och tycker att det är deras fel allt som händer.

Det är ju de äckliga hackersvinen som skall hängas, inte brottsoffren. I min värld då.

Kanske sitter ni och tycker att den som blir nedslagen på stan får skylla sig själv, eller skall klandras för att han eller hon var ute över huvud taget?

Skäms på er och hjälp istället till att spåra upp hackare och tipsa rättsväsendet när ni eventuellt har information att komma med...
En bättre jämförelse vore att jag sätter in pengar på min bank som jag litar på. Om då banken säger "Sorry vi förlorade dina 500kr på grund av att vi lämnade dem utomhus över natten" så får de nog svårt att övertyga någon om att det var tjyvens fel.
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 00:49 #14
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Originally posted by Xamda@Jan 27 2008, 01:09

Vems ansvar är det att låsa bilen?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 01:44 #15
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
"Men vi har inte haft den här typen av påhälsningar tidigare", säger Jonas Levin, vd på det drabbade företaget Mecenat AB

ahhhhhhhhh, tanke sättet är ju så sämst. Det måste typiskt alltid hända något innan någon orkar flytta på fingret, typiskt Sverige.

mvh
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 03:39 #16
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Medlem

Håller med Xamda. Det hackarna sysslar med och har gjort är BROTTSLIGT! Det skall fan inte spela någon roll att någon kan göra intrång, dom skall inte göra intrång, men idioter och kriminella finns tyvärr i vårt samhälle så jag hoppas att snuten tar dom och dom får sitt straff.

Om jag har låst mitt hem så hindrar det inte någon från att göra intrång i mitt hem.
Det är ungefär samma sak som händer när en hackare är i farten. Deras sidor är skyddade, men tydligen inte tillräckligt. Någon kan ändå göra intrång. Bara för att någon kan göra intrång betyder det inte att det skall rättfärdigas. På flashback och även här tycker jag att fokus ligger helt fel och många tycker att det är rätt åt brottsoffren, att dom får skylla sig själva. "Hade du bara låst ytterdörren samtidigt som du inte var hemma, inte hade ett tillräckligt bra alarmsystem installerat, vakthund, patrullerande säkerhetsvakter, ja då få du skylla dig själv att jag gjorde inbrott i ditt hem." Fast på nätet kan man ha alla dom här skydden men förr eller senare så hittar någon något sätt att bryta sig in.

Det borde diskuteras säkerhetsproblem, vad folk behöver göra för att förhindra att vi får inbrott i våra hem (hackade sidor) och det olagliga som hackarna (inbrottstjuvarna) utför, istället för att fokusera på brottsoffrernas klantighet eller ansvar. "Jaha tjejen, du var utmanande klädd och gick hem ensam en fredagkväll. Då får du ta ansvar för vad våldtäktsmannen gjorde". Är det så ni tänker? Eller eftersom det är IT-relaterade brott så är det okej att begå brott. Det är inte riktiga brott, det är något annat, något diffust ute i cyberspace. Vi kan ju för fan inte låta Internet bli en Vilda Västern.

Ett tips till alla som inte har gjort det är att skydda er mot SQL-injections.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 11:16 #17
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2006
Jag vill inte direkt påstå att jag riktat nån anklagelse mot Mecenat AB , mer än att jag tycker det är uselt av dem om det nu är så att de sparat våra lösenord i klartext / sett till så att det tydligen gick att få tag på uppgifterna

De som dock skall hängas högt är de som inte kan låta bli "godisskålen"
jag fick lära mig som liten att även om det står nåt framme så betyder det inte att jag får ta det, tom min 10v hundvalp fattar det. Hade jag upptäckt det här säkerhets hålet så hade jag nog snabbt kontaktat ex Mecenat och påtalat risken, därefter tipsat våra större nyhetsmedier.
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 11:28 #18
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by Xamda@Jan 27 2008, 01:01
Fast skulle man bli av med pengar från banken för att banken inte hade lås till några dörrar...

Uppenbarligen är många system ännu lättare att ta sig in i än jag tidigare trott.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 14:36 #19
Medlem

Medlem

Tycker det fel att jämföra hackandet som pågår nu med att nalla godis ur en godisskål utan att fråga om lov först. Det är betydligt allvarligare än så. Och jag kan inte förstå varför det är sådant fokus på brottsoffrens skuld, vilka fel dom har begått som har "låtit detta ske". Bara för att folk kommer på hur man skall kunna snatta kläder obemärkt genom att plocka bort larmknapparna från kläderna så rättfärdigar det inget. "Äh, klädbutiken får skylla sig själv som har ett sådant dåligt system som göra att jag kan sno kläder utan att åka fast. Visst, butiken bör vidta åtgärder och rätta till säkerheten, men det rättfärdigar inte att brott begås. Tycker inte heller att man kan jämföra med en olåst bank.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-27, 15:13 #20
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Jag tror ordet folk letar efter här är oaktsamhet.

Precis som hos ett försäkringsbolag - är du oaktsam med din bil, din båt, din stereo, vad som helst och den försvinner, så får du "böta" för det med högre självrisk eller att dom evt. inte ersätter dig alls.

Det finns en verklighet på nätet. Den är att folk letar efter fel på ditt system och det kommer _alltid_ vara så oavsett vad vi sätter för straff på det.

Så oaktsamhet är en realitet. Företag som har hand om personuppgifter eller folks privata hemligheter, exempelvis lösenord, ska vara aktsamma med dessa uppgifter.

Man bör därmed ha regler ställda för att sådana saker som lösenord etc måste vara krypterade, att om man vid en viss storlek (exempelvis X antal personuppgifter) bör ha en extern partner som ser över säkerheten av dessa etc. Finns kanske något som datainspektionen gjort på detta förut? Man får ju inte ha dataregister hur som helst, just av anledningar som exempelvis denna.

Så frågan är faktiskt - mecenat kanske har betett sig brottsligt som inte krypterat?
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017