FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
hej hej
Någon som vet hur man gör för att få domän.com/katalog att se ut som domän.com .. har råkat strukturera siten så att indexsidan hamnade i en underkatalog. Det ser inte bra ut när man ska promota sidan. Vet någon hur man kan göra för att fixa det på något enkelt sätt? Eller måste jag flytta index sidan och ändra alla länkar på siten (är otroligt jobbigt) tack |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eftersom du utgår ifrån att vi vet vad du kör för OS, så utgår jag ifrån att du köra det enda rätta .
Använd apaches mod_rewrite. Slå på i httpd.conf och i .htaccess som ligger i din /-katalog. NÅt i stil med: RewriteEngine on RewriteRule ^/katalog / Alla requests som börjar med /katalog görs om till / Ifall du vill kunna använda urler som pekar till /katalog så får du använda: RewriteRule ^/katalog$ / ^ = start sträng. $ = slut sträng. Gör en sökning på google/apache.org för mera info om mod_rewrite. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om han nu använder Apache är det väl bara att ändra serverns/virtuella serverns document root till samma katalog plus /katalog.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
mod_rewrite hade varit bra, men tyvärr använder jag mig av ett webhotell som inte har detta installerat.
"webbroot katalogen" går inte heller att ändra eftersom det ligger sidor under den nuvarande rooten som är i bruk. Hmm.. kanske funkar med ett frameset som bara har en frame där sidan länkas in.. Provar.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
funkade.. men tack ändå
|
||