FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Flitig postare
|
På tal om bra föreläsare känner nån till den här föreläsaren? Tror hans namn är Carl Heinrich Bennet eller liknande och har gjort forskning i vilka människotyper det finns och hur dem typerna lär sig saker bäst. En sorts psykologiforskare antar jag.
Han föreläste hos fackföreningen SIF för några år sedan i Tom Tits Experiment Södertälje. Kan inte hitta kontaktinfo om honom på google, försöker referera en del bra citat han gjort om sitt och sina kollegors arbete. Kan inte hitta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
han är en av mina förebilder och har varit under ett års tid ungefär. Han är riktigt kul att höra på, och har ofta mycket kul att berätta, även om han ofta förenklar faktan lite för att låta mer intressant än vad den egentligen är.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har du hittat hans kontaktinfo, hemsida, böcker som han skrivit? Jag kan inte hitta ett enda spår om honom på Internet han är osynlig som en ninja
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Även om Sverige kanske håller på att halka efter ekonomiskt så måste jag säga att det trots allt är ett av dom vettigare länderna här på jorden. En arbetare i Sverige kan ha ett schysst liv med villa, bil, utlandssemestrar (även om det gnälls) i jämförelse med en snubbe med samma jobb i ett annat land. BNP är ett litet svårt begrepp. Vill helst inte jämföra oss med UAE, Singapore eller Taiwan. Visst Sverige skulle kunna vara bra mycket rikare om vi körde en tuff stil och tillät social utslagning för dom svaga, ingen omfördelning av skatter, gästarbetare som får komma och ta våra oönskade jobb för dåliga löner (fast acceptabla för dem), etc. Jag tror nog USA kommer att vara kulturellt dominant ett bra tag till. Jag ser inget i ex. Kina som kan ta över. Ekonomiskt och militärt kommer dom att snart vara en stormakt. Tror dock man måste ha något som lockar kidsen, tonåringarna, typ som i USA med jazzen, rocken, Hip Hop, Hollywood, Sporten, Walt Disney, etc för att bli kulturellt dominant. Sen måste såklart denna kultur också vara knutet till det kommersiella för att få en ordentlig spridning och det är ju jänkarna bra på. Jag ser inte vad Kineserna skall kunna erbjuda en västerländsk tonåring. Kungfufilmer? Men det kanske växer fram något framöver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Tittar på de europeiska länderna som du påstår att vi faller efter så är Finland det enda av länderna som har en högre BNP-ökning än Sverige. Sen att BNP i sig skulle vara det viktigaste bland siffrorna är också högst diskuterbart. För min egen del ser jag HDI som ofantligt mer rättvisande siffra för att beskriva befolkningens allmänna välstånd. Sitter för övrigt här och skäms för att jag inte kunde namnet på Indiens ledare så fick muntra upp mig lite på Youtbue med "Hu is the new leader of China", säkert sett det 5 gånger med någon månads mellanrum imellan utan att tröttna. För övrigt ligger det väl rätt mycket i både Hans Roslings och Fredrik Härens tydliga gliringar till hur oinformerade vi faktiskt är om stora delar av världen (Hans Roslings fråga om barnadödlighet fick jag faktiskt 4/5 på, mycket bättre än Härens 1/2 om ledarna :P).
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag menar Carl Heinrich Bennets kontaktinfo eller hemsida nån som vet? Har redan en massa Fredrik prylar
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tur för f.d. SIF numera Unionen att dem svarade jag var precis på väg att flame:a lite på facket men det visar sig att dem funkar iallafall även om det går trögt för dem.
![]() Carl Fredrik Bennet http://www.svenskatalare.se/Carl%20Fredrik...k%20Bennet.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns det mer filmer liknande denna man kan kolla på? Tyckte det var intressant.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Han har en poäng.
Och han är bra, men något säger mig att han är en besserwisser. |