Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Fredrik Härén - Kunskapens dag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-02, 14:23 #21
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Flitig postare
wizzos avatar

På tal om bra föreläsare känner nån till den här föreläsaren? Tror hans namn är Carl Heinrich Bennet eller liknande och har gjort forskning i vilka människotyper det finns och hur dem typerna lär sig saker bäst. En sorts psykologiforskare antar jag.
Han föreläste hos fackföreningen SIF för några år sedan i Tom Tits Experiment Södertälje.

Kan inte hitta kontaktinfo om honom på google, försöker referera en del bra citat han gjort om sitt och sina kollegors arbete. Kan inte hitta.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-02, 17:58 #22
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
han är en av mina förebilder och har varit under ett års tid ungefär. Han är riktigt kul att höra på, och har ofta mycket kul att berätta, även om han ofta förenklar faktan lite för att låta mer intressant än vad den egentligen är.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-03, 14:30 #23
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

Har du hittat hans kontaktinfo, hemsida, böcker som han skrivit? Jag kan inte hitta ett enda spår om honom på Internet han är osynlig som en ninja h34r:
Oläst 2008-02-03, 15:48 #24
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Originally posted by wizzo@Jan 27 2008, 00:41
Einstein-skolor som dock fått allting om bakfoten angående att särskilja mellan dem 2 extrema polerna kunskap vs. kreativitet.
Nu vet jag inte hur dom här skolorna fungerar. Dom kanske lär ut kreativitet, fast sen finns det dom som är skeptiska till att det ger något eftersom ungarna är så små. Men i alla fall. Utbildning är big business i Kina.

Även om Sverige kanske håller på att halka efter ekonomiskt så måste jag säga att det trots allt är ett av dom vettigare länderna här på jorden. En arbetare i Sverige kan ha ett schysst liv med villa, bil, utlandssemestrar (även om det gnälls) i jämförelse med en snubbe med samma jobb i ett annat land. BNP är ett litet svårt begrepp. Vill helst inte jämföra oss med UAE, Singapore eller Taiwan. Visst Sverige skulle kunna vara bra mycket rikare om vi körde en tuff stil och tillät social utslagning för dom svaga, ingen omfördelning av skatter, gästarbetare som får komma och ta våra oönskade jobb för dåliga löner (fast acceptabla för dem), etc.

Jag tror nog USA kommer att vara kulturellt dominant ett bra tag till. Jag ser inget i ex. Kina som kan ta över. Ekonomiskt och militärt kommer dom att snart vara en stormakt. Tror dock man måste ha något som lockar kidsen, tonåringarna, typ som i USA med jazzen, rocken, Hip Hop, Hollywood, Sporten, Walt Disney, etc för att bli kulturellt dominant. Sen måste såklart denna kultur också vara knutet till det kommersiella för att få en ordentlig spridning och det är ju jänkarna bra på. Jag ser inte vad Kineserna skall kunna erbjuda en västerländsk tonåring. Kungfufilmer? Men det kanske växer fram något framöver.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-03, 19:19 #25
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by Gustav@Jan 27 2008, 01:19
Här är en karta över BNP per Capita för den som är intresserad. Observera att den är från 2005. Sveriges höga skattetryck gör tyvärr att vi på sikt är chanslösa om vi vill hålla jämna steg med övriga världen. Vi är inte latare eller dummare än andra folk. Vi har bara ett väldigt föråldrat system och samhälle.
Om du jämför OECD-länderna och dess BNP ser du t ex att Japan med halva Sveriges skattetryck har rätt exakt samma BNP (PPP). Det är ett väldigt tydligt exempel, men i övrigt ser du inte mycket alls tills samband mellan de två om du inte väljer att räkna med runt hälften av länderna. Visst kan det finnas samband utan korrelation, men i och med nationalekonomins ovetenskap är den i stort omöjlig att påvisa isåfall.

Tittar på de europeiska länderna som du påstår att vi faller efter så är Finland det enda av länderna som har en högre BNP-ökning än Sverige.

Sen att BNP i sig skulle vara det viktigaste bland siffrorna är också högst diskuterbart. För min egen del ser jag HDI som ofantligt mer rättvisande siffra för att beskriva befolkningens allmänna välstånd.

Sitter för övrigt här och skäms för att jag inte kunde namnet på Indiens ledare så fick muntra upp mig lite på Youtbue med "Hu is the new leader of China", säkert sett det 5 gånger med någon månads mellanrum imellan utan att tröttna. För övrigt ligger det väl rätt mycket i både Hans Roslings och Fredrik Härens tydliga gliringar till hur oinformerade vi faktiskt är om stora delar av världen (Hans Roslings fråga om barnadödlighet fick jag faktiskt 4/5 på, mycket bättre än Härens 1/2 om ledarna :P).
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-03, 19:37 #26
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
http://www.interesting.org
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-04, 10:47 #27
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

Jag menar Carl Heinrich Bennets kontaktinfo eller hemsida nån som vet? Har redan en massa Fredrik prylar
Oläst 2008-02-09, 10:55 #28
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

Tur för f.d. SIF numera Unionen att dem svarade jag var precis på väg att flame:a lite på facket men det visar sig att dem funkar iallafall även om det går trögt för dem.

Carl Fredrik Bennet
http://www.svenskatalare.se/Carl%20Fredrik...k%20Bennet.html
Oläst 2008-02-17, 23:13 #29
Flykt Flykt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Flykt Flykt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2007
Finns det mer filmer liknande denna man kan kolla på? Tyckte det var intressant.
Flykt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-17, 23:34 #30
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
pokerstjärnas avatar

Reg.datum: Aug 2007
Han har en poäng.
Och han är bra, men något säger mig att han är en besserwisser.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017