FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har ett lite underligt problem som jag skulle behöva lite input på. Det är så att jag har nu i dagarna satt upp en egen sever (Win 2003) med apache, php & MySQL. Grejen är den att ibland så kommer man inte åt server, det går heller inte att surfa in på siterna som jag hostar på den eller köra Remote Desktop mot servern, men ibland så fungerar det konstigt nog. Det bör kanske tilläggas att servern är kopplad till en router (D-Link DIR-635) som jag har börjat misstänka är boven i dramat, misstänkte ett tag att den går i "ide" efter en stund när ingen trafik går passerar igenom den, då testade jag lägga ett script på servern som öppnar och stänger google.se var 10 min. men det hjälpte inte så nämnvärt mycket. Testade även i samma veva att avinstallera brandväggen ifall om det skulle bli någon skillnad, men icke. Har även kollat portforwarding och den ser okej ut och jag har även senaste Firmwaren installerad (2.21EU). Så nu börjar jag få slut på idéer om vad felet kan vara, så det skulle vara underbart om ni hade några tips. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Enligt min egen erfarenhet är D-Link ondskan själv.
För hemmabruk tycker jag att routern Telia skickar till sina bredbandskunder fungerar mycket bra. ZyXEL Prestige 320W |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Instämmer med micze. Har haft 3 D-link som helt plötsligt bara slutat att ge ut ipadresser. Försäljaren sa att så är d-link och det är inget att göra, bara att köpa ny. Så om du har möjlighet att låna en annan router och prova med den, så rekommenderar jag det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ska du ha en router för hemmabruk så kan du köra Linksys, Netgear eller 3Com eller liknande. D-link är uteslutet :-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kör man WAMP får man skylla sig själv
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag får prova att köra utan routern ikväll och se om det kan bli nån skillnad, tänkte även prova att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet ifall om det hjälper.
Har tittat igenom alla loggar men jag har inte hittat något av intresse att servern skulle gå ner på något sätt iaf. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hade en dlink router för några år sen då den skapade stora problem med servern.
Det bästa köp jag gjort är en dlink switch (D-Link DES-1005D), har inte startat om den på 2 år nu. Men om det är så att din ISP endast ger ut en IP så kan du ju inte använda en switch. Har inga bra erfarenheter med routrar, men skulle det inte vara bäst ifall du hade 2 st nätverkskort i servern istället för en router? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Senaste routern ja hade var en D-link, ruggigt ny variant, 07a tror ja..
Men efter ett halvår börjar den visa symptom som din.. tappar all kommunikation slumpmässigt och går igång igen.. tillslut dog den.. vilket va erkännt fel av D-link att efter 10mån dör dom.. någon ny? nepp de får man inte.. Så jag stoppade tillbaka en router från 95.. den har jag aldrig behövt starta om hittills... aldrig mer D-link ![]() Låna en router av en kompis och testa byta och se om det blir stabilare.. sen slänger du din gamla ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har du senaste patcharna på din windows 2003 server? Speciellt SP2 ?
Om inte så bör du installera allt sånt, det finns massa säkerhetshål om din server är åtkomlig på internet, speciellt RDP är speciellt känsligt för attacker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nu har jag spenderat helgen åt att testa allt möjligt mellan himmel och jord för att få det att fungera, och det visar nog sig vara D-link routern som stör det hela. Nu när jag kör utan den, så fungerar siterna som fina fisken som hostas på servern.
Så det blir nog så att jag lämnar tillbaka skiten i veckan. en gång D-Link, aldrig mer D-link :P |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|