FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej.
Jag har uppgraderat php-installationen till 5.2.5 och kör på en Windows 2003 SP2 med IIS som webbserver. När servern skall startas om av någon anledning så dyker det upp kanske 15 av nedanstående meddelanden under uppstarten. Märkligt nog fungerar allt dock som det skall iallafall. Citat:
Jag misstänker att det hela har att göra med gamla kvarglömda filer någonstans, men jag har letat och inte hittat några andra. Ingen gammal installationskatalog, inga gamla php5isapi.dll eller php5ts.dll, inga extensionfiler på fel ställen etc. Jag har t o m tagit bort alla dessa filer och kopierat nya direkt från rätt zipfiler. Jag har kollat PATH-inställningarna och dom är korrekta. Jag har inga php-relaterade filer i systemkatalogerna utan alla ligger under php-katalogen, utom php-ini som ligger i phprc-katalogen. Båda katalogerna är "mappade" i PATH-miljövariabeln. Jag har sökt info om detta problem på nätet och gått igenom hundratals träffar om det på Google men ingen har presenterat en lösning som fungerar. Dessutom blir jag snart galen på det här..... Grrr... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Kolla efter php*.dll i Windows, Windows\System32 mapparna.
#edit, vilka moduler gäller det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har haft detta problemet på en *nix burk. Det har att göra med om du har uppgraderat PHP men också har en förinstallerad PHP på din burk som ligger på en annan plats än din nyinstallerade. Installationen droppar en extensions.conf i /etc har jag för mig där den refererar till moduler. Denna uppgraderas inte vid en uppgradering och kommer att referera till de gamla modulerna. När du nu startar din nya PHP så kommer den att gå till den gamla modulkatalogen och den kommer inte att kunna ladda modulerna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag fan en lösning på problemet, eller rättare sagt så hittade jag problemet.
Så här är det: Servern installerades för knappt två år sedan (när problemet började) och visade sig bero på att HP även installerar ett webbaserat diagnostikprogram som heter "System Management Homepage". . Detta program kör nån lightvariant av apache (tror jag) och php 4. Dess php.ini såg ut så här: -php.ini--------------------------------------- extension_dir=C:/hp/hpsmh/modules/ session.save_path=C:/hp/hpsmh/session/php max_execution_time=60 extension=php_domxml.dll ----------------------------------------------- Jag testade att ändra startmetoden på tjänsten "HP System Management Homepage" till "Manuellt" och sedan startade om datorn. Det fungerade och felmeddelandena kommer inte upp igen. Så nu vet vi det. Frågan är vad denna tjänst egentligen är till för. Kan jag ta bort den permanent? Uppenbarligen funkar systemet iallafall... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|