Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SEO: vad är det företag gör?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-17, 09:01 #21
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jan 17 2008, 07:51
Det är relativt enkelt att skaffa sig kunskapen om SEO om man har tiden, det är desto svårare att skaffa sig resurserna för att ta bra placeringar på kort sikt.
Om man som företagare tjänar mer på att hyra in tjänsten än att lära sig själv, så gör nog de flesta det. Precis som man hyr in andra tjänster man inte behärskar. För en webbutvecklare ligger SEO hand-i-hand och bör inte vara ett problem att lära sig. Men vi ska komma ihåg att det finns fler än webbutvecklare som driver webbplatser och alla webbutvecklare är inte egenföretagare med intresse av av att lära sig SEO och lär inte göra det om inte chefen säger så.
Visst är det enkelt att lära sej SEO, förutsatt att man förstår hur webben fungerar! Och det gör nog bara 10% av sveriges företag. Vi som jobbar i webbranschen är ofta helt förblindade av våra egna kunskaper och tror att alla andra vet precis hur saker och ting fungerar, men, så är det inte!
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-17, 10:48 #22
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Kunskaper inom SEO är precis som allt annat, relativt. Det är inte så enkelt som att säga att man antingen kan eller inte kan SEO. Inom de flesta områden brukar det vara så att ju mer man lär sig ju mer inser man att man har kvar att lära och det är lite samma sak här. Det är som många redan sagt lätt att lära sig grunderna och enklare tips och knep man kan ta till och börja med men det finns alltid mer man kan göra och lära sig och en genväg till detta kan vara att anlita en SEO-expert.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-19, 07:24 #23
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@Jan 16 2008, 16:59
Jag håller inte med Spindel.
En företagsledare ska inte behöva kunna sånt där.
Designern/utvecklaren ska inte behöva kunna sånt där.
Copywritern ska inte behöva kunna sånt där.

Företagsledaren ska förstå vikten av att ha en fungerande webbsida.
Webbutvecklaren ska självklart bygga en webbplats som följer gängse standarder.
Copywritern ska naturligtvis skriva korrekta och bra texter.

Hela vägen kan man absolut ha en PR-byrå/SEO-konsult som säger vad man bör tänka på. Företagsledare som ger sig på att göra allting själva gör det sällan bra.
Jag håller nog med Spindel, mycket av SEO arbete skall göra redan i designfasen. Sedan kanske man skall hyra in några SEO muppar, när man behöver massivt med länkar. Men skall man skall också förstå, så fort man köper SEO , så lämna ut ansvaret på någon annat, helt plöstligt kan ditt varumärke förekomma på någon porrsajt eller liknade.

En annan sak man får har klart för sej vad det gäller SEO, mycket sker ju industriellt. Du är en i mängden som man skall tjäna pengar på.

Sedan det här att SEO på enstaka sök är jag personligen skeptiskt till, jag vill ha ut hela produktsortimentet högt upp, i mitt fall handlar det om ca5000 artiklar. Jag ogillar den affärsmodeller, där jag skall ligga och betala skatt till SEO företaget för den trafik dom fixa. Men jag betalar inte skatt till toalett tekniker för han installera ett handfat, varför skall jag göra det för SEO för? Den prislapp jag har sett på SEO tjänster, så är det mer ekonomisk försvarbart att köpa sponsrade länkar för den pengen dom vill ha, än att hyra in ett SEO företag.

Sedan pratar vi småföretag här, ditt resonmang går hem på lite större företag där Företagledaren mest sysslar med att spela golf och umegås. Men på mindre företag, där jobbar ju faktiskt företagledaren aktivt, oftast den som kommer först och går hem sist.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017