FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har fått en förfrågan om att kolla upp hur streamingtjänst likt den som SF och CDON har kan implementeras lätt och smidigt.
Någon som har insikt i hur sådant system som ovanstående exempel gör fungerar? Hittar inget mer än att det rör sig om speciell streaming server vid googling. Rör det sig fortfarande om filmer konverterade till Flash men som streamas i högre kvalitet? Både SF och CDON nämner att man bör ha omkring 2-3MBitps för att nå bästa kvalitet, antar att det betyder att filmerna de erbjuder är konverterade till sämre kvalitet än den kvalitet en film får direkt från DVD-skiva. Tack |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nja, flash är väl inte speciellt vanligt i de högra formaten. Det vanligaste är ju att man kör på wmv, qt och rm med t.ex. helios media server. Kräver otroligt mycket bandbredd dock så finns det möjlighet och användarbasen tros bli hyffsad stor så tycker jag du ska titta på något foretag som erbjuder peer-to-peer-teknik som t.ex. octoshape.
Jag har iofs inte besökt cdon eller sf men ja, de är nog lite nedkomprimerade samtidigt som codecsen gör mycket för att minska storleken redan innan kvaliten försämras. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
sf och cdon kör väl båda med windows media med drm-kryptering, http://www.microsoft.com/windows/windowsme...ver/server.aspx
Det jag sett av sf så var det inte direkt någon dvdkvalitet när jag fick runt 1Mbit. Men med 1-2 MBit wmv,divx(divx kräver plugin till internet explorer) eller mpeg4 h264(senaste flash och quicktime har stöd för h264) kan man få dvd-kvalitet om videokällan är i dvdkvalitet eller bättre och man använder rätt inställningar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vad menas med dvd-kvalitet egentligen? Själv tycker jag att GameTrailers.com har en bra upplösning på sina videos i flash:
http://www.gametrailers.com/player/28633.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan tilläggas att en hake med wmp med drm inte fungerar på mac. Vilket betyder att man eventuellt förlorar 5-10% av möjligt kundunderlag.
Jag skulle rekommendera h264 som är relativt plattformsoberoende och kompetent. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren, nu fick jag lite kött på benen
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Problemet är väl att h264 genom flash inte har något stöd för drm, ännu. Nu kanske det inte är så attraktivt att rippa en flashstream men diverse företag brukar ju älska att se "drm" inbakat i lösningen.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|