FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur mycket trafikmängd (kb) per månad kan man räkna med att en sajt kommer att dra om:
- Man laddar upp ungefär 100 mb bilder per månad som besökarna kollar genom minst en gång. - Har 10-15 000 unika besökare per vecka enligt Google Analytics. - Hade 150 000 besök på en månad och över en halv miljon sidvisningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du verkar ju ha alla siffrorna där. Do the math.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Man mäter inte trafikmängd i kb, det görs i gb. Jag får det till 1,500 GB (1.5 tb).
100 x 15,000 = 1,500,000 MB = 1,500 GB = 1,5 TB |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
En 5Mbit uppkoppling fixar den trafikmängden
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu märkte jag att min beräkning blev lite fel, glömde ta x 4, så det är alltså 6 TB bara för bilderna.
Rätta mig om jag har fel ![]() Men jag förstår inte hur du tänker, du tror att 60,000 personer (alla dina besökare) kollar igenom 100mb bilder? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Nja, 60 000 (4x15000) kanske var lite fel av mig. Men i alla fall 15 000 unika på en vecka, och om inte alla kollar genom alla bilder så kanske det är andra som kollar dem flera gånger. Så 15 000 x 100 MB då.
1,5 TB är ju mycket. Vad kan såna trafikmängder kosta via webhotell/VPS/Colocation? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Är det nordisk trafik brukar det ligga på 1,500 kr. Alltså 1 kr / GB.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan tillägga att det går ca 350Gb per (1)mbit
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för det ... 1 kr/GB är ett riktmärke alltså.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tackar för mer feedback. Minst 10Mbit lina bör de ha alltså och sen kanske 0,1-1,0 kr per extra-GB i trafikkostnad beroende på hur duktig förhandlare man är.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|