FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har alltid kört med w2k3. körde med datacenter och ändrade sedan till webedition.
Nu måste jag även lägga upp en DNS server för att jag inte kan skicka email till hotmail genom min smtp server. Som jag uppfattat så måste jag ha ett SPF record för att kunna skicka email till hotmail och/eller ha en säker mailserver. Och för det måste jag ha min egen DNS server, kör nu med loopias och verkar inte som att det går att lägga till ett SPF record där. Vad rekommenderar ni för OS? Kommer att köra PHP och MySQL, men vill även ha SMTP/POP3 på servern. Just nu skapar jag ett email konto genom POP3 funktionen i w2k3 och för det så skapas ju även ett windows användarkonto. Tänker programmera en enkel mailsida för familjen så att man kan logga in och kolla sin email, istället för att ta emot dom via en mail klient. Och detta med SPF record har jag inte förstått riktigt, men anledningen till att jag vill installera om servern är just pga av detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
jag mailade meed loopias support och de la upp ett spf record på några minuter (man får skicka vad det är som skall stå)
men kolla www.openspf.org där finns den mesta infon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jo läste på openspf, de va därför jag började undra. Men då ska jag maila så jag slipper dns servern.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Rätta mig om jag är ute och cyklar men SFP-"record" lägger du i typen "TXT".
Stämmer: "Our first phase in the rollout of SPF support is to add TXT DNS records to your DNS interface. SPF data is published in these TXT records." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det stämmer bra att det är TXT records. Jag har det på alla mina domäner hos loopia. Bara att lägga till under Avancerade Inställingar i kontrollpanelen.
Angående OS ju smaken som baken. Jag gillar linux och kör själv mycke Debian. Vill man att vara stabil osv så är Ubuntu LTS (Long time support) kanske intressant. Finns massa bra guider på howtoforge.com //erik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Okej men då är de fixat, tror jag.
3 @ 3600 TXT v=spf1 a mx ~all Ska kolla in ubuntu lts, tackar edit: förresten, om jag kör med linux så kommer webservern att bli apache? kan man ha flera hemsidor på en apache server? kör med apache just nu och jag var tvungen att ha en script som kontrollerar domänen och sedan includerar en fil beroende på hostname. men på iis kan man lägga till flera domäner direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Webservern måste inte vara apache. Det finns många andra webservrar man kan använda t.ex. lighttpd. Dock har apache stöd för mycke trevligheter.
Angående Apache och flera domäner så går det självklart. Kika här: http://httpd.apache.org/docs/2.0/vhosts/ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men då får jag köra med linux. Men jag är fortfarande osäker ifall det kommer fungera eller inte, mitt problem överhuvudtaget är ju att skicka email till hotmail. Har kört med DNSreport från dnsstuff.com. Allt stämmer där. Men i eventlog står det:
Message delivery to the host '65.54.245.72' failed while delivering to the remote domain 'hotmail.com' for the following reason: The remote server did not respond to a connection attempt. Samma problem med gmail. Är rädd för att det kommer vara samma problem i linux. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag kör debian med postfix. Jag har endast SPF på mina domäner som ovan. Provade nu på morgonen och det funkar fint att skicka till både hotmail och gmail.
Är du säker på att din isp inte har block på port 25 utgående eller så? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ang. SPF, andra WN'are har tipsat om denna sidan - https://support.msn.com/eform.aspx?p...ail&ct=eformts - där de rapporterat in sina SPF records. Därefter har det fungerat fint, kan vara värt att prova. /Martin |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|