FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej
Jag måste bara dela med mig av detta märkliga sätt att se på näthandeln. Vi har sedan starten 2005 verkligen förvånats över många etablerade företags inställning till internetförsäljning. Vi får helt enkelt inte handla om vi inte har en "vanlig" butik. Första gången trodde jag killen drev med mig-från de branscher jag tidigare haft kontakt med säljare så har man ju i princip fått värja sig från allltför många besök och förslag till nyheter i sortimentet och här är inställningen helt annorlunda. Så snart vi öppnat en "vanlig" butik så är vi välkomna tillbaka för då kan vi sälja både på nätet o i butiken. Varför denna inställning kan man undra? Det enda jag kan komma på är en bedrövligt dålig kunskap om vad de missar:-) I mina ögon borde de kanske kolla på varje åf för sig vad gäller omsättning, betalningsförmåga osv. Finns ju många fysiska butiker med långt sämre fart än vad vi har och som är en för dessa trångsynta tråkmånsar i långa loppet en sämre kund.. Jaja det är väl inte mkt att göra men det är verklich märklich i alla fall. En av våra största varor omsätter vi ca 1 miljon på varje år-av ett enda varumärke-och den leverantören är nog tacksam att de inte följde strömmen av gamla stötar som sitter som jätteproppen Orvar och hindrar fri konkurrens i handeln. Fler med liknande erfarenheter? Mvh Gunilla www.pippilotta.se |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker fortfarande inte att det är så konstigt att de vill att man har "riktig" butik för att på så sätt sålla bort dagsländor etc. Det är inte rätt i alla lägen men jag har som sagt full förståelse för resonemanget.
Detta har tagits upp förut också så sök gärna reda på den förra tråden för den innehöll en del vettiga inlägg om jag inte minns fel. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är inte så svårt att förstå varför. Det finns jättemånga som vill börja sälja på nätet, men inte har de kunskaper som krävs för att driva en firma.
För leverantörer kostar det enormt mycket tid och resurser på att behandla alla sina "oseriösa" kunder. Har men en riktigt butik så är det lättare för grosister/leverantörer att sortera bort dem som är oseriösa. Men du har rätt. De kommer missa många serösa kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo det är klart-är helt med på att många försöker men inte kommer så långt..
Men det var just det jag menade att de skulle se på varje ny åf utifrån referenser, resultat osv. Det finns ju många "vanliga" butiker som går mindre bra/till och med går i konkurs vilket också måste kräva tid och resurser för leverantörerna. Det hela leder ju egentligen till att de faktiskt får fler konkurrenter då vi som ändå vill ha liknande varor i sortimentet handlar från övriga Europa eller stora vida världen..:-) Jaja mig sporrar det bara att kämpa ännu hårdare så kan ju ta de som inte vill åka med ta ett annat tåg:-) Vore toppen om ngn kan tipsa om den tidigare tråden-hittar inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Japp så är det. Framförallt på dom stora leverantörerna (märkerna).
Där är det oftast deras varumärke dom är rädda om. En del större vill va nischat som något exklusivt och vill därav bara synas bland dom "bättre" butikerna. Jag har en leverantör där deras krav är ännu värre än att det måste finnas fysisk butik som har stor marknadsandel i stan. En del kräver att man måste ha deras egna skyltmaterial för att ens få köpa in en vara.. Men dom som oftast är så kinkiga är stora nog att kunna göra så, och borde göra så.. synd bara att dom inte har koll om en E-handels-site är "stor nog" för dom. Det är bara att kämpa på!! Ibland lönar det sig att tjata.. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker egentligen inte det är så märkligt. Det är rätt självklart att man värnar om sitt varumärke och många varumärken är ofta förknippade med en viss genre. Som exempel kan vi ta butiken i Danmark som började sälja Apples prylar. Inget olagligt i det, men Apple blev rätt förbannade och rättprocessen var ett faktum. Fråga mig inte vart den danska butiken fick sina Apple prylar ifrån eftersom man måste vara "certfierad" av Apple för att sälja.
Många storföretag är väldigt fula i sitt sätt. Men, inom EU är det fritt att fixa produkter genom andra, dvs man måste inte gå genom huvudleverantören utan kan lika bra importera produkterna från ett annat land och ligga långt under riktpris. Detta gillar givetvis inte storföretagen och man kan säkert räkna med gnäll. Man får dock vara försiktig så att sakerna man tar in är kopior. Sen måste produkten vara lanserad av företaget på den marknaden man importerar ifrån. Idag är det väldigt enkelt att öppna en webbutik, så det är klart man har ögonen öppna för oseriösa aktörer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag är för stolt att tjata:-)
Skulle aldrig falla mig in att böna om att få handla från leverantörer som misstrott vår förmåga att lyckas med det vi sliter hårt med. Må de stå och gapa och se när tåget åker förbi*Ler jättestort* Parallellimp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Parallelimport är endast Ok inom EU? (Skulle det stå..)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|