FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nån som vågar köpa Telia Säker lagring?
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Intressant tycker jag är att PTS skall utreda vad det är som har hänt. Nog för att 300 000 e-postkonton är en allvarlig driftstörning, men det rör väl ändå en webbhotelltjänst och inte själva driften av deras Internetuppkopplingstjänster enligt dem själva, "e-postserver låg nere".
Att PTS är involverad i Telia gällande internetuppkopplingstjänster är väl självklart, men att det sträckte sig till Telias e-postkunder visste jag inte. Är detta möjligtvis något som kan utökas till andra Webbhotell i framtiden kanske? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Det som låter verkligt oroväckande är deras backup-hantering. En server kan gå ner, en disk kan krascha, det får man acceptera vid sällsynta tillfällen. Dock är det oacceptabelt att de sitter med en korrupt backup som inte går att återställa. Om uppgifterna stämmer att backupen (framgår inte om den varit daglig, men kan vi ju hoppas det) varit korrupt sedan 15 december, så är det minst sagt uppseendeväckande. Eller? :blink:
Vi kanske ska fråga oss vilket företag som sköter telias datordrift? Har ingen insyn i telia, men många stora företag lägger ju ut driften på andra datorföretag. ![]() Se också http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=730285 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Backupjobbet har troligen inte kunnat ta backup på tabellen och de har haft för dåliga rutiner för att läsa backuploggarna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vill ni har en säker tjänst får ni väl betala för det. Som sagt vad; man får vad man betalar för.
Jag har lite svårt att förstå att ett företag kan använda någon av telias mailservrar för företagsepost. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Det gäller i nuläget bara dem som bedriver en anmälningspliktig verksamhet enligt den lagen, vilket inte många webbhotell gör. Tyckte själv att det var märkligt att PTS skulle engagera sig och uttalandet från med hänvisning till lagen gjorde att jag fick läsa på lite, och det är väl fortfarande så att jag tycker det är tveksam, men PTS vill väl visa att de är på hugget och kanske få det prövat hur långt deras möjligheter och befogenheter sträcker sig.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur som helst så var det riktigt slarvigt av telia. Undrar vilken oskyldig chef som får gå nu..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm, starkt jobbat: Ingen kollade Telias mailservrar
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|