Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

hur implementera design

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-29, 18:14 #11
jlg jlg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
jlg jlg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Antingen läser man på och lär sig grunderna eller så anlitar man någon som redan kan.
jlg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-30, 10:58 #12
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Har du fått en design i Photoshop-format enbart är det att anse som en skiss.
En design innehåller mycket mer i form av ett komplett grafiskt program med följande delar:
Bilder, bakgrundsbilder, logotyper, vinjetter, slashar och flashar i separata filer.
Stilar, stilfamiljer, grader och utföranden för olika textelement.
Formatering som listor, menyer, färger för olika delar av sidan.
Om du inte fått det av din designer så är det nog dags att lyfta telefonen.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-30, 11:41 #13
PHREDATOR PHREDATOR är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
PHREDATOR PHREDATOR är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Har du fått en design i Photoshop-format enbart är det att anse som en skiss.
En design innehåller mycket mer i form av ett komplett grafiskt program med följande delar:
Bilder, bakgrundsbilder, logotyper, vinjetter, slashar och flashar i separata filer.
Stilar, stilfamiljer, grader och utföranden för olika textelement.
Formatering som listor, menyer, färger för olika delar av sidan.
Om du inte fått det av din designer så är det nog dags att lyfta telefonen.

Jag vet inte om jag missuppfattar dig nu, men vad menar du med att det bara skulle vara en skiss om han endast fått en *.psd ?
När jag får en design/site i psd-format så är den exakt, med marginaler, listor, bakgrunder, bilder, menyer osv. Sjukt lätt att göra till html/css (om man nu kan det dvs) jag kan inte se någon fördel med att få massa delar i separata filer. Som sagt jag kan ha missförstått dig.

EDIT*
Självklart får man filer på sidan om, men det är endast de självklara som t ex. Flashfilmer.

Och för att säga något om sakfrågan:
Citat:
Ursprungligen postat av jacobjs
Hej
en fråga. Om man får en färdig design, typ i psd-format, hur implementerar man den då på en webbsida? Måste man sitta och pula i css tills allt blir rätt eller finns det något enklare sätt?
Jag kan endast beskriva hur jag själv gör det, jag går som i psd-filen, lager för lager och skapar css och html i den ordningen. w3schools.com är en bra sida om du kör fast.

lycka tll.
PHREDATOR är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-30, 18:10 #14

Citat:
Originally posted by PHREDATOR@Dec 30 2007, 12:41

Jag vet inte om jag missuppfattar dig nu, men vad menar du med att det bara skulle vara en skiss om han endast fått en *.psd ?
När jag får en design/site i psd-format så är den exakt, med marginaler, listor, bakgrunder, bilder, menyer osv. Sjukt lätt att göra till html/css (om man nu kan det dvs) jag kan inte se någon fördel med att få massa delar i separata filer. Som sagt jag kan ha missförstått dig.
Det kan du ha gjort. Men den design jag lagt ut och köpt in har jag fått levererad på det sätt jag vill.
Har inte förstått poängen med att sitta och göra om designerns jobb när man kan få de uppgifter man behöver som man vill ha dom.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-01, 14:21 #15
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Citat:
Ursprungligen postat av PHREDATOR
Det kan du ha gjort. Men den design jag lagt ut och köpt in har jag fått levererad på det sätt jag vill.
Har inte förstått poängen med att sitta och göra om designerns jobb när man kan få de uppgifter man behöver som man vill ha dom.
Det kan ju bero på att designers inte kan HTML/CSS (Om du har en vanlig webbyrå). Jag har fått massa designförslag i psd och så har man själv suttit och gjort om dom till HTML/CSS (kanske för man kan det?). Om man inte kan det så är det ju det lämpligaste att man köper in den kunskapen också, helst av samma firma såklart, ävem om det inte alltid går.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-01, 23:50 #16
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2006
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar

Reg.datum: Sep 2006
Jag e inne lite på mazada spår. Det är bra att ha vissa kunskaper. Jag gör design i photoshop - klipper upp den till dem elementen dem ska vara i - sparar för webb (du kan använda Fireworks för klippa och optimera din design). Sen kodar jag min struktur med HTML/CSS och lägger in grafiken i CSS. Personligen tycker jag att du ska dumpa DW och koda för hand med Notepad++. På det sättet lär du dig och förstår kodens uppbyggnad bättre.
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017