FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har läst lite trådar om beskattning av intäkter från Google Adsense. Har dessutom haft mailkontakt med skatteverket.
Förklarade för dem att jag har ett heltidsjobb på dagtid och har en del intäkter från adsense på mina sajter som jag har som intresse att jobba med. Ändå verkar de vilja att man ska starta ett företag för detta. Varför kan jag inte bara lägga på intäkterna på mina vanliga inkomst och skatt för dem? Någon annan som har koll på detta? Vill ha lite kött på bena innan jag bemöter Skatteverket igen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Du kanske kan ta det som hobbyverksamhet om det inte är så omfattande?
Läs mer här: http://www.skatteverket.se/blanketterbrosc...f680007485.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tjänar cirka 10.000 svenska kronor per månad. Så kvalificerar sig nog inte som det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan väl alltid fylla i det som övriga inkomster? Fast då kan du ju inte göra avdrag för arbetsrelaterade utgifter. Försök hitta nån vettig bokföringskonsult som kan hjälpa dig med att sköta bokföringen från start istället. Då sänker du skatten med rätt mycket.. för att inte tala om avdrag? Telefoni, bredband, utrustning, lokaler, resor etc, allting som är relaterat till ditt företags inkomst kan du i viss mån dra av för.
IANABokföringskonsult. PS. Din signatur blir ju lite lustig i kontrast till att du inte vill starta eget? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Saken är den att jag är delägare i ett Handelsbolag. Men dessa sajter driver jag själv och på min fritid och vill inte att dessa pengar skall in i den firman.
/Daniel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Men starta då genast en enskild firma; det vill säga registrera dig för F-skatt som privatperson.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Men man måste väl bara kunna lägga det ovanpå sin vanliga inkomst? Är det något fel med det?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Sålänge du fyller i detta som övriga inkomster så ska det normalt sett inte vara några problem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ok bra! Förstår bara inte varför skatteverket skall krångla till det så när man vill göra rätt för sig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I detta fallet behöver du varken F-skatt eller ha egen firma, men du lär ju få betala över 60% skatt totalt på övriga inkomster. F-skatt behöver du bara om du fakturerar kunder, vilket du inte gör i detta fallet.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|