Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google versus SEO

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-21, 14:41 #1
Attila Attila är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Attila Attila är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Utifrån att en av mina sidor tappade placering för två för mig viktigaste sökord i Google´s sökresultat (i storts sett försvann) vill jag framföra mina tankar. Misstanken är min sida straffades pga 5st sponsrade länkar.

- Det är känt faktum /villkor att Google droppar sidor med länkar placerade där av seoföretag, Google påstår vill visa relevant innehåll/positon. Jag tror snarare att Google vill ha hela kakan. Varför ska företag betala enorma belppp för 3.e part för sökord optimering, när folk kan köpa Adwords av Google? Där placerad de som betalar mest frekvent högst. I praktiken kan ett företag köpa orelevant trafik om så önskas.

Dessa hos Google sponsrade länkar smyger sedan inte för sällan bort från högra sidan till sökreultates topp, med gul bakgrund.

Adsense är en annan sida av samma mynt. Var är r4elevansen där, då en Adsense block på ett tekniskt forum visar reklam för Match.com?

Jag är "affärspartner" till Google genom Adwords och Adsense. De tar gladeligen emot pengar från mig för att visa min i sökreultatet droppade hemsida för exakt samma ord i som jag är droppad för. Dubbelmoral? Som affärspartner skickade ett mail till Google Sverige för att få en förklaring. Dem ska säkert hänvisa till skriven policy.

Obs att även jag kallar mina 5st seo-länkar för Sponsrade länkar , samma som dem kallar sina Adwords länkar.

Samhällsnytta kontra affärsnytta. Min droppade Portal handlar om en liten kommun, vi är dess mest demokratiska, samhällsnyttiga och uppdaterade nyhetskanal där. Sedan flera år, utan konkurrens! Med andra ord finns det inte en enda hemsida/media i kommunen (förutom kanske kommunens egen hemsida) som är mer relevant att hamna i top3 sökresultat för sökord Håbo och Bålsta, än min egen Portal. Nu syns inte min Portal överhuvudtagetnär folk söker på dessa två ord/ortnamn.
Hur rimmar detta med Googles vision att visa det mest relevanta sökresultatet? detta vägde ätt mot 5 länkar!

Min Portal är enbart för min kommun, således kan man inte räkna med stora annonsintäkter, därför sålda/sponsrade länkar (5st) är en viktig del för att täcka kostnader för server, domän etc. Tackar jag NEJ till dessa seolänkar försvinner 80% av mina intäkter (sidan drivs av engagemang). I värsta fall får jag släcka sidan. Tacka Google?

Googles innehållsrelevans haltar även då man ser Adsense reklam om Match.com visas på en teknikrelaterad sida tex. Visst jobbar dem på att Adsense ska kunna läsa av vad sidan handlar om, men dem är ljusår ifrån att kunna leverera relevans.

Många av sida-droppar tillkommer manuelt, Google anställda söker genom nätet. Algorytmerna är långt ifrån kapabla att upptäcka seolänkar. Folk tom uppmuntras att anmäla sidor. Så nu är fritt fram för angiveri. ( Inte helt osannolikt att de öglar genom WN, så då är det kanske dumt att visa sin hemsida i signaturen. ) Men till det intressanta? Vad händer om jag tar bort mina 5 sponsrade länkar? Google missade att ange formulär där folk kan anmäla en sida som tog bort sina seolänkar. Hur görs det manuellt då? Anställda kollar genom varje droppad sida för att se om det blev en, i deras ögon, förbättring? Hur anullerar Google droppet?

Näää, Googles resonemang haltar. Mycket vill ha mer.
Attila är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 21:50 #2
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
expression expression är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Vad tror google de håller på med?! De har alltför stor makt nuförtiden...
expression är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-21, 22:18 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Google har inget emot att man säljer reklam, men att sälja länkar för att påverka deras sökresultat är något de straffar. Inte så konstigt heller.

Hur vet de då vad som är vad? Tja, de har ju t ex all mätdata från Adsense, Adwords, Googlebaren bland annat för att se om:

1. dina länkar förmedlar trafik till sidorna. Dvs är den relevant för dina besökare.
2. Hur beter sig besökarna som klickat på länkarna på den nya sidan.

En länk i sidfoten med ankartexten "billiga hotell" är inte av värde för besökarna, alltså är det genom uteslutningsmetoden ett försök att manipulera Googles sökresultat.

Sedan är gråzonen enorm och jag håller med dig om att det är ett ganska jobbigt läge för publicister.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-01, 11:51 #4
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar

Reg.datum: Mar 2004
Jag förstår inte problemet!?
Tycker du att deet är konsigt/fel att Google inte gillar att man manipulerar deras index!?

Det har ju ingenting med adwordslänkarna att göra (de är inte skarpa länkar och ger inget värde ur seosynpunkt).

Google bygger på en demokratisk struktur där länkar fungerar som röster på sidor. Om man tar betalt för att lägga länkar som har till syfte att förbättra målsidans position i Googles index så skadar man den demokratiska strukturen.

Google tjänar pengar på adwords, stora pengar, men det bygger helt på att deras organiska index fungerar som det skall. Det finns länkannonsprogram som är godkända av Google t.ex. http://www.industrybrains.com/ .

Jag tror för övrigt att du skall satsa på adsense, det är betydligt mer lukrativt än man kan tro.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017