FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har klurat en stund på en grej.
Om jag tar ut en postväxel och skriver att mottagaren är "abc, 123 ab" (alltså nåt skit som inte finns), kan postväxeln då bli värdelös pga att ingen kan legitimera sig som mottagare? Jag har egentligen ingen som helst koll på hur det fungerar, men jag blev fundersam förut efter jag hörde en snubbe som ibland betalar sina arbetare (både personer och företag) med postväxlar. Eller spelar det ingen roll vad som står på den? Räcker det med att man legitimerar sig när man växlar in den och så kan det stå vad som helst på den? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du akn lösa sin den själv igen, men det kan blir bra kenpigt och därför rekommenderad det alltid att man skriver postväxeln på sig själv. Sedan när man betalar (man kan ju ångra sig när man ser objektet, en bil eller liknande) så skriver man under den och ger mottagaren den, då kan denna lösa in den eftersom din namnteckning finns där.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Aha, smart.
Men om säger såhär då.. Om man skriver postväxeln på en firma, typ "Karl Larsson Foto" (låt säga att det är en enskild firma) Kan en godtycklig Karl Larsson då växla in den? Om inte - hur legitimerar man sig som företaget? För det är väl bara ett namn (tillhörande person eller företag) som postväxeln är bunden till? [Jag brukar roa mig med att leta teoretiska kryphål och buggar i saker och ting] ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Ska det gå rätt till så ska de ju legitimera sig, då är ju orgnr samma som personnummer om det är enskild firma, annars så ska den som hämtar ut pengarna ha teckningsrätt för firman som står på postväxeln. (Gäller att man skrivit firmanamn korrekt på den också)
Ja, den är ju bunden till den står på, därför rekommenderas ju att man skriver den på sig själv, annars är det ju nog att man är säker på att allt är rättstavat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du ska läsa ut en postväxel som är ställd mot ett företag så måste du ha ett gillitgt registreringsbevis med dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
intressant!
![]() Så en felstavning eller en förkortning av ett företagsnamn (t.ex. att man säger... öh, db ab istället för datorbutiken ab) skulle alltså kunna göra att banken vägrar ta emot postväxeln? Kan vara bra att tänka på då jag ofta förkortar firmanamnet med initialer (fast det inte är registrearat så). Iofs så har jag inga planer på att ta emot en postväxel, men det händer säkert nån gång. Tack för infon iaf... Systemet känns rätt säkert ändå, jag trodde det där var ett lite odefinierat system, men så verkade det ju inte vara. Gott! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan tillägga en sak till er som har postväxlar ni springer med mellan olika banker. Skriv ALLTID erat namn som mottagare då det är ni som vill ha ut pengar, för att lägga in i banken ni befinner er i. Skriv aldrig bankens namn, ex: Nordea AB, då ingen av personalen på lokalkontoret får teckna för banken och därmed egentligen inte kan ta emot postväxeln.
God Jul! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Man bör alltid skriva postväxeln i eget namn.
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|