Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Jag vill undvika att få tumnaglar indexerade

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-18, 02:21 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Tja

Jag har ett litet problem som stör mig något.

Ett av mina gallerier får fel sidor indexerade. Detta beror troligen på att mina gallerisidor i allmänhet är dåligt indexerade så att google prioriterar fel just därför, men såhär är de va.

Vi säger att jag har tre bilder, "Gubbe", "Gumma", "Tomte".

Oavsett vilken bild man visar så ser man en lista med tumnaglar intill vald bild.
Med detta sagt så kommer Gubbe, Gumma och Tomte alltid att visas som miniatyr, oavsett vilken bild man nu visar i full storlek.

Detta har tyvärr i flera fall resulterat i att jag googar på "Gubbe" och kommer in på bilden "Gumma", bara för att google av någon dryg anledning har rankat tumnageln "Gubbe" högre.

Gumma i det här fallet har en h1 som heter gumma, samt att bilden heter gumma.jpg och har titeln gumma.

Tumnageln gubbe heter gubbe_thumb.jpg och består av en bildlänk där både a- och img-elementet har title "gubbe".

Ett knep vore att ta bort title-attributet för tumnaglarna, men jag tycker det är en väldigt bra funktion för anvädnaren att peka på en bild och se dess rubrik innan man har klickat för att förstora den.

Så det jag vill är helt enkelt att google ska ignorera mina miniatyrer i själva indexeringen. Google ska följa länkarna för att hitta sidorna, men miniatyren och dess title-attribut ska ignoreras i indexeringen.

Det känns lite inkompetent när någon söker fram en bild, hittar siten, klickar på länken och kommer till en helt annan bild - och kanske inte ens ser miniatyren och därmed bara blir irriterad. Lite småsurt.

Jag antar att detta inte går att lösa riktigt?

Någon annan som har samma besvär?
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-18, 03:44 #2
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
title-attributet på länkar beskriver destinationens innehåll så behåll dem. Däremot kan du ta bort alt-taggen för tummnaglarna så de inte får någon beskrivning.

Ännu bättre är att du via robots.txt ser till att Google inte kryper dina tumnaglar.

Varför dina tummnaglar kommer fram först i sökresultatet beror nog främst på att de visas på fler sidor än vad den stora bilden gör vilket gör dem mer betydelsefulla?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017