FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När det gäller att lagra personuppgifter, är det lagrandet i sig som är otillåtet eller först när man tillåter publicering ur databasen med uppgifter ?
T.ex. att jag har en DB med alla pedofiler i sverige och har ett system kopplat till det för sökning, ligger det otillåtna i sökningen eller i att databasen finns what so ever? Sökningen i sig säger bara JA eller NEJ om personen finns i registret och hur många gånger den förekommer. Har inte riktigt klart för mig hur lagen ser ut. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lagringen. Sen finns det extra regler om utlämnande och om känsliga uppgifter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Precis som Elprisguiden skriver så är själva upprättandet av registret tillståndspliktigt och utan tillståndet är det olagligt.
Att efter upprättandet sedan göra registret tillgängligt, vare sig det sker med ett enkelt Ja eller Nej eller med mer kompletta uppgifter, kräver också tillstånd. Jag kan garantera att du aldrig kommer att få ett sådant tillstånd (i alla fall inte så länge som ditt register innehåller uppgifter om folks eventuella domar eller liknande, så som i ditt exempel). Nu kanske det bara var ett exempel och det är enkelt att ta konakten med Dataninspektionen som snabbt kan upplysa dig om vad du får och inte får.
![]() |
Svara |
|
|