Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp med server!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-14, 23:18 #1
sAe sAe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Medlem

Tjenare!

Det är som så att jag tänkte sätta upp två nya servrar, en http och en mysql som kommer att stå bakom en redan färdigkonfigurerad smoothwall låda.

Det är en stor uppdatering och relansering av ett webbaserat spel jag nu har haft igång ett tag.
Jag kan räkna med 1.5 miljoner sidvisningar per dag och varenda siduppdatering kommer garanterat köra ett par querys.
Med andra ord behöver jag något som pumpar på bra och som är stabilt.

Jag har tänkt följande:

HTTP server, Apache + PHP - raid1/raid5
DB server, MySQL 5.0 - raid5

Raid1 (2-3 diskar) för snabbare diskåtkomst på httpn? (90%~ kommer vara läsning från disk)
Raid5 (3 diskar) på db servern för både stabilitet och ökad skriv/läs prestanda.

Jag har tänkt sätta upp raiden med knoppix och debootstrap, det verkar vara den bästa vägen att gå.
Har du någon tutorial på detta eller vet du något annat lättare sätt? (Jag har basickunskaper i Linux och ska nog klara
av att sätta upp en mjukvaruraid åtminstone. Jag har confat både mysql och apache tidigare.)

När det gäller hårdvaran utöver diskarna (10k rpm raptor är min tanke) vad bör jag välja?
Jag har ingen som helst koll hur det fungerar med rack servrar, 1U, 2U och vad allt de heter. Är det bättre för mig att använda? Platsen som ett tower tar är inga problem. Jag vill ha en kall och lugn server bara.
Vad bör jag köra på? Om jag väljer att köra tower som har fungerat bra innan, vad bör jag tänka på när jag beställer
moderkort, minnen och vilken CPU bör jag satsa på? Socket 775 med duon eller quaden har jag tänkt mig. Vad tror du?

Jag sitter på 100/100 lina. Med 50 online är det 130kb/s, med den nya sidoptimeringen bör det ligga på nästan under 100kb/s. Så lite snabbt räknat på det hela så bör det vara nog för sådär 6000~ medlemmar online samtidigt och det flyter på med säkerhet.

Har du några andra synpunkter eller vill slänga in något som kan hjälpa mig i min process så är det mer än välkommet!
sAe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-15, 05:14 #2
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Reg.datum: Jul 2006
Med RAID1 måste du ha jämnt antal diskar 2 eller 4 eller 6, osv.
RAID5 ger inte bättre prestanda utan mer redundant utrymme med mindre antal diskar.
Jag skulle rekommendera RAID10 med 4, 6, 8, eller mer diskar (spindlar) för ökad skriv/läs-prestanda.

Om du inte har någon platsbrist spelar det ingen roll om du köper 1U eller 10U.

Jag skulle rekommender att köpa en färdig server från IBM, HP, Dell eller Supermicro framför att bygga egen rackmonterad server.
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-15, 10:22 #3
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Köp färdigt istället!

Om du kör rätt raid, så är det bara att installera Linux/FreeBSD i burken. Supermicro maskiner anses vara bra, dom fungera även bra ihop med FreeBSD också.

Tower skall du inte köpa alls, om du skall ha grejerna i rack. Köp en riktig 1U maskin och ställ grejerna i en bra datahall, t.e.x port80 har en bra hall.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-15, 11:43 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

jonasb76 har sunda åsikter. Det kanske dock ska påpekas att raid5 faktiskt försämrar prestandan.

Sen låter det som att du tänker köra med garderobsserver men tänk på följande om du inte har fast ip: Nertiden vid ev. byte av DHCP-adress. Observera att DNS:ens TTL (osv) påverkar trafikmängden till DNS:en. Gratis DNS-tjänster tillåter sällan fri datamängd.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-15, 14:10 #5
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Westman@Dec 15 2007, 12:43
jonasb76 har sunda åsikter. Det kanske dock ska påpekas att raid5 faktiskt försämrar prestandan.
Sen låter det som att du tänker köra med garderobsserver men tänk på följande om du inte har fast ip: Nertiden vid ev. byte av DHCP-adress. Observera att DNS:ens TTL (osv) påverkar trafikmängden till DNS:en. Gratis DNS-tjänster tillåter sällan fri datamängd.

Loopia erbjuder en alldeles utmärkt, gratis DNS tjänst om man beställer eller flyttar över domänen till dem. Har aldrig upplevt några som helst problem och trafikmängden har jag inte överskridit med 3% ännu.

Det är väldigt sällan jag har någon nertid alls och DHCPn leasar inte IPn så fort.

Om jag kör en rack-server, hur ställer jag den som bäst här hemma utan rackskåp, monterar jag in diskarna i den som i ett vanligt tower? Vad är skillnaden? Borde det inte bli mycket varmare?

Om jag söker plats hos port80, vad kan det kosta mig i månaden för syntetisk 100mbit?

Tack för alla svar!
Oläst 2007-12-15, 14:56 #6
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Vad jag tror Westman menar är att om du kör servern hemma med dynamiskt ip och använder en dynamisk dns-service som t.ex dyndns så kommer de att stänga av dig när alla 6000 samtliga klienter efterfrågar ditt nya ip.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-16, 03:48 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by htiawe@Dec 15 2007, 15:56
Vad jag tror Westman menar är att om du kör servern hemma med dynamiskt ip och använder en dynamisk dns-service som t.ex dyndns så kommer de att stänga av dig när alla 6000 samtliga klienter efterfrågar ditt nya ip.
Fast som jag nämnde använder jag ingen sådan gratistjänst.
Oläst 2007-12-16, 09:37 #8
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av sAe
Citat:
Ursprungligen postat av Westman

Loopia erbjuder en alldeles utmärkt, gratis DNS tjänst om man beställer eller flyttar över domänen till dem. Har aldrig upplevt några som helst problem och trafikmängden har jag inte överskridit med 3% ännu.

Det är väldigt sällan jag har någon nertid alls och DHCPn leasar inte IPn så fort.
Jag är tveksam till att du riktigt förstod innebörden i det jag skrev ang. TTL (eg. alla SOA-inställningar): läs på lite och ta en funderare på hur lång nedtid vid ev. IP-byte som dina användare kan stå ut med.

Citat:
Hehe, så du har lite nedtid ganska ofta? Svenska språket är underbart men jag förstår vad du menar. Jo visst är en av grundförutsättningarna att du inte har nedtid pga. din ISP men ponera att du måste byta nätverkskort, då får du en ny IP-adress så ta iallafall och fundera på det jag skrev ovan. Att ignorera en potentiell risk är aldrig bra, man kan ta risker om man har funderat på ev. konsekvenser och hur man ska hantera dem.
Oläst 2007-12-16, 17:34 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Hehe, så du har lite nedtid ganska ofta? Svenska språket är underbart men jag förstår vad du menar. Jo visst är en av grundförutsättningarna att du inte har nedtid pga. din ISP men ponera att du måste byta nätverkskort, då får du en ny IP-adress så ta iallafall och fundera på det jag skrev ovan. Att ignorera en potentiell risk är aldrig bra, man kan ta risker om man har funderat på ev. konsekvenser och hur man ska hantera dem.
Nja alltså ^,^ jag behöver inte oroa mig för sådant. Har haft samma IP i flera år. Mac spoofing/changing (vad man nu vill kalla det) fungerar minst lika bra i linux som i windows.
Eftersom en smoothwall (brandvägg, router, IDS osv.) box står framför servrarna och så hjälpsamt tillåter att jag ändrar MAC-adress så är det inga problem.
Oläst 2007-12-16, 19:12 #10
Westmans avatar

Westmans avatar

Då har du ju uppfyllt den delen att du har en liten plan på hur du ska göra om du behöver byta NIC i brandväggen.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017