FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tjenare!
Det är som så att jag tänkte sätta upp två nya servrar, en http och en mysql som kommer att stå bakom en redan färdigkonfigurerad smoothwall låda. Det är en stor uppdatering och relansering av ett webbaserat spel jag nu har haft igång ett tag. Jag kan räkna med 1.5 miljoner sidvisningar per dag och varenda siduppdatering kommer garanterat köra ett par querys. Med andra ord behöver jag något som pumpar på bra och som är stabilt. Jag har tänkt följande: HTTP server, Apache + PHP - raid1/raid5 DB server, MySQL 5.0 - raid5 Raid1 (2-3 diskar) för snabbare diskåtkomst på httpn? (90%~ kommer vara läsning från disk) Raid5 (3 diskar) på db servern för både stabilitet och ökad skriv/läs prestanda. Jag har tänkt sätta upp raiden med knoppix och debootstrap, det verkar vara den bästa vägen att gå. Har du någon tutorial på detta eller vet du något annat lättare sätt? (Jag har basickunskaper i Linux och ska nog klara av att sätta upp en mjukvaruraid åtminstone. Jag har confat både mysql och apache tidigare.) När det gäller hårdvaran utöver diskarna (10k rpm raptor är min tanke) vad bör jag välja? Jag har ingen som helst koll hur det fungerar med rack servrar, 1U, 2U och vad allt de heter. Är det bättre för mig att använda? Platsen som ett tower tar är inga problem. Jag vill ha en kall och lugn server bara. ![]() Vad bör jag köra på? Om jag väljer att köra tower som har fungerat bra innan, vad bör jag tänka på när jag beställer moderkort, minnen och vilken CPU bör jag satsa på? Socket 775 med duon eller quaden har jag tänkt mig. Vad tror du? Jag sitter på 100/100 lina. Med 50 online är det 130kb/s, med den nya sidoptimeringen bör det ligga på nästan under 100kb/s. Så lite snabbt räknat på det hela så bör det vara nog för sådär 6000~ medlemmar online samtidigt och det flyter på med säkerhet. Har du några andra synpunkter eller vill slänga in något som kan hjälpa mig i min process så är det mer än välkommet! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|