Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tips och tankar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-14, 14:04 #1
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Craxen Craxen är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Tänkte att jag ska ta och dela med mig lite av våra erfarenheter när det gäller e-handel och slippa ”onödiga kostnader”.

Vi driver idag två st butiker som kör med OScommerce.
Externa verktyg som vi jobbar med är SPCS administration samt JInterbroker (codevision).

Kund kommer till våran butik och lägger en order, om kunden väljer att betala med faktura så görs en automatisk kreditkoll på kunden för att se om dom har någon betalningsanmärkning, har dom inte det går köpet vidare, om dom har det slussas dom tillbaka till betalningsalternativen där dom får välja antingen kontokort eller förskott.

Kunden har slutfört sitt köp och då använder vi oss av Jinterbroker för att plocka över kund och faktura uppgifter till SPCS. Från SPCS skriver vi ut kunden på ett speciellt A4 papper som har en klisteretikett där leveransadressen står. På så sätt får vi en adresslapp samtidigt som fakturan skrivs ut.

Vi har även valt att koppla på OCR tjänsten till vårat bankgiro. Detta underlättar extremt mycket, kunden kan nästan inte göra fel och betalningen prickas av direkt i SPCS, du slipper
hålla kolla på vilka kunder som inte har betalat osv. Med enkelhet kan du sedan välja att skriva ut alla påminnelser.

När det gäller detta med OCR betalning, så ställer Bankgiro centralen (BGC) rätt så stora krav på att texten ska vara på rätt ställe i förhållande till själva BG blanketten. Efter som en skrivare inte drar ett papper exakt så valde vi att skriva ut själva BG etiketten också. På så sätt så ligger alltid texten rätt i förhållande till hur etiketten ser ut.
Enl BGC så vill dom att man ska skicka in x-antal etiketter för kontroll hos dom, men det är inget som eg behövs, vi fick en mall av dom om hur det ska se ut och sedan behövde vi endast säga ok till att börja köra.

I början funderade vi ev på att använda oss av något företag som köper våra fakturor, dock så var det extremt dåliga vilkor för mig, jag skulle förlora många tusenlappar på detta. Ett av företagen (bästa delaen) ville ha 15kr / faktura samt 4% av köpbeloppet.

Exempel: detta skulle på 1000 fakturor á snitt på 300 kronor kosta mig 27 000 kronor om året.

Trots våran kreditkoll så hamnar ju en del personer hos inkasso och fogden, men för att komma upp i 27 000 så betyder det att 90st av mina kunder inte ska betala. Vilket (erfarenhet) är osannolik.
Idag så skickar vi kanske max 20 kunder / år till inkasso och av dessa så går kanske 5 st vidare till fogden, resten betalar när dom väl får räkningen från inkasso.

Detta företag föreslog dessutom att jag skulle ta ut en avgift för dom kunder som valde sig av
faktura för att kompensera de 15 kronorna.
Då kan man ju fråga sig, vad tjänar jag på att ta ut mer pengar av mina kunder?
Fördelen med detta skulle dock vara att jag har pengarna på mitt konto dagen efter.
Jag vet att vissa av dessa företag har med i sitt avtal att om kunden inte betalar till dom så kan dom kräva tillbaka pengarna av handlaren, dvs dig.

Ett annat litet tips är att om du förhandlar med en leverantör, (posten, kreditkort eller dyl)
så överdriv…..
Om du förhandlar om kreditkontroller, säg att du kommer att göra runt 5-10 tusen upplysningar/ år. Detta ger dig troligen lite bättre priser än ”vanliga” rabatt priset.

Sist vill jag tillägga att jag har inte orkat läsa igenom allt så det kanske står lite osammanhängande. Kommentarer och tankar är välkomna.

Lycka till med webbshoppandet =)
Craxen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017