Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Driver enskild firma heltid, vara med i facket?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-04, 20:29 #21
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Helena Helena är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Här är en till som står utanför fack och A-kassa. När jag startade eget 2002 insåg jag nästan omgående att det bästa för mig är att sköta det där själv. Enligt de jag har pratat med så måste man lägga företaget helt på is för att över huvud taget få ut någon A-kassa. Som nån nämnde lär ju inte inkomsterna försvinna över en natt (om man har nån typ av försäljning och inte bara jobbar på uppdrag) och då får man välja mellan att stänga verksamheten direkt det börjar gå lite dåligt (och vem vill ge upp så tidigt?) eller att kämpa så länge det går och sen få en urdålig ersättning från A-kassan.

Det här gäller förstås inte alla, utan det här är bara nåt jag har kommit fram till för egen del. Liksom Jonny satsar jag (och sambon) på att bygga upp passiva inkomster istället, och på att ha så lite skulder som möjligt.
Helena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-04, 21:28 #22
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Nyfiken på det här med "passiva inkomster"... Vad åsyftas...? Är med i SmåA och kan inte se att det jag betala till SmåA skulle kunna generera tillräckligt för att jag skulle klara mig tre-fyra månadet utan arbete (inte för att jag tror att jag skulle vara arbetslös så länge, men ändå, det är ju en försäkring).
Oläst 2007-12-04, 21:50 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
I mitt fall är tanken med passiva intäkter nog något som många delar här på WN.

Dels bygga upp webbplatser som drar in pengar varje månad utan speciellt mycket jobb och dels att investera i värdepapper eller liknande som ger avkastning.

Faktum är att kommer man upp i kanske fem miljoner (vilket ändå inte bör vara omöjligt) i investerat kapital som ger en rätt bra avkastning (5-10% per år) kan jag överleva på det. Nu har jag drygt fem miljoner kvar dit, men ändå
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-05, 23:42 #24
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by jonny@Dec 4 2007, 21:50
Nu har jag drygt fem miljoner kvar dit, men ändå
Nu sjutton snackar vi vad man kan gör och inte bidrag. Heja på entreprenör Jonny!
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-13, 01:19 #25
ZkruW ZkruW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
ZkruW ZkruW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Originally posted by Storen@Dec 1 2007, 15:38
...funderar på den där reklamen med han som har firmafest, löneförhandling och strejkar för sig själv..
Är det inte den för Handelsbankens enkla företag, eller nått?
Det är SEB:s reklamkampanj för något de kallar för enkla firman. Jag slog till direkt när jag såg den charmiga reklamen. Man får ju bankkort och BG gratis i ett helt år. Valet var givet eftersom jag redan var SEB kund .
ZkruW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-13, 08:18 #26
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by THL@Nov 29 2007, 17:23
Hej.

Har drivit egen enskild firma sedan 2002 på heltid och av rent ointresse samt lathet betalt avgiften till HTF varje månad.
HTF var rätt när jag var resande säljare men tveksamt om jag skall vara med där nu...

Var är ni enskilda näringsidkare medlemmar i?
Är ni medlemmar?

Fantastiskt att man gjort detta i 5 år men jag är så förtvivlat ointresserad. Har försökt intressera mig papper, skatter, försäkringar m.m. men det går inte

mvh
Thomas THL
Jag kommer personligen att lämna facket under 2008. Särskilt HTF, dom gör inte ett skit när du behöver dem. Medan andra fackföreningar sätter små sallandsbarer i blockad, även när dom inte har medlemmar som anställda där, så gör inte HTF ett skit när du behöver, dom mejkar bara med. Dom klara inte ens av och se till att man få en ordentlig ersättning av sin arbetesgivare även när man blir utkickad på felaktiga grunder.

Facket gjorde säkert nytta vid storstrejken 1909, men idag 100 år senare är facket något uttjänad och förlegat. Precis som socialdemokratin.

Det finns ALFA kassan, där behöver man inte vara med i facket för ha inkomst försäkringen.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017