FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Här är en till som står utanför fack och A-kassa. När jag startade eget 2002 insåg jag nästan omgående att det bästa för mig är att sköta det där själv. Enligt de jag har pratat med så måste man lägga företaget helt på is för att över huvud taget få ut någon A-kassa. Som nån nämnde lär ju inte inkomsterna försvinna över en natt (om man har nån typ av försäljning och inte bara jobbar på uppdrag) och då får man välja mellan att stänga verksamheten direkt det börjar gå lite dåligt (och vem vill ge upp så tidigt?) eller att kämpa så länge det går och sen få en urdålig ersättning från A-kassan.
Det här gäller förstås inte alla, utan det här är bara nåt jag har kommit fram till för egen del. Liksom Jonny satsar jag (och sambon) på att bygga upp passiva inkomster istället, och på att ha så lite skulder som möjligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nyfiken på det här med "passiva inkomster"... Vad åsyftas...? Är med i SmåA och kan inte se att det jag betala till SmåA skulle kunna generera tillräckligt för att jag skulle klara mig tre-fyra månadet utan arbete (inte för att jag tror att jag skulle vara arbetslös så länge, men ändå, det är ju en försäkring).
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I mitt fall är tanken med passiva intäkter nog något som många delar här på WN.
Dels bygga upp webbplatser som drar in pengar varje månad utan speciellt mycket jobb och dels att investera i värdepapper eller liknande som ger avkastning. Faktum är att kommer man upp i kanske fem miljoner (vilket ändå inte bör vara omöjligt) i investerat kapital som ger en rätt bra avkastning (5-10% per år) kan jag överleva på det. Nu har jag drygt fem miljoner kvar dit, men ändå ![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Facket gjorde säkert nytta vid storstrejken 1909, men idag 100 år senare är facket något uttjänad och förlegat. Precis som socialdemokratin. Det finns ALFA kassan, där behöver man inte vara med i facket för ha inkomst försäkringen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|