Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Om att arbeta med hemsidor på Bali

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-28, 11:16 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Hej,

Det här är ett utdrag från min blogg om hur det är att jobba på Bali med hemsidor. Kanske egenreklam men kan nog vara intressant för många här...

"Jag har fått förfrågningar om hur det är att arbeta utomlands med hemsidor så jag tänkte beskriva det lite närmare, framförallt för er som funderar på att göra samma sak. Betänk att jag endast gjort detta i två veckor så detta blir del I.

Först och främst måste jag säga att det går ganska bra, om än inte hundraprocentigt, såhär långt. Vad man behöver för att kunna arbeta såhär är ju i princip:

- Ett rum med skrivbord (med AC eller fläkt)

- Internetuppkoppling

- Nånstans att bo och äta

…och allt för ett pris som inte överstiger sina inkomster. Om man vill göra detta bör man nog först och främst överväga var man skulle kunna tänka sig att bo i världen och hur långt ens pengar räcker till detta. Jag hade samlat ihop till en buffert innan som täcker flygresan t/r samt eventuella nöjesresor kring Bali.

På Bali har jag bott för 35 000 Rupier per natt (runt 20 kr) men det går att hitta boende för 600 000 Rupier per månad (runt 500 kr). Det är i princip ett rum och badrum samt fläkt. Oftast ingår inte skrivbord vilket har varit lite av ett problem.

Mat går att äta från runt 10-15 per måltid upp till 150 kr per måltid. 10-15 kr kostar det på sk Warung. Väldigt, väldigt enkla restauranger men med utsökt god (och ren mat).

Internet är lite större problem. Det finns massor av internetcaféer. Verkligen massor. De flesta har dock som små bås med datorer och är kanske inte lämpliga att använda för sin egen laptop. Det finns sällan utrymme att kunna jobba där och sällan WiFi. Inom 2 km omkrets från där jag bodde först på Kuta hittade jag ett ställe med WiFi (VIP bar på Poppies lane I). Där ingick WiFi om man åt och drack för 24 000 (runt 20 kr) i timmen. Ganska bra om man kunde kombinera lunch med uppladdning och lite research men blev lite dyrt i längden. Det är alltså inte helt lätt att hitta bra internetställen men absolut inte omöjligt. Allt är bara en fråga hur mycket man vill betala för det. Skulle jag gå till de lite större hotellen skulle det säkert inte vara några problem alls.

Här i Sanur har jag dock hittat två ställen med Wifi. Det är i princip samma deal här, beställ nåt så får du använda internet. På mitt favoritcafé (Spirit Café, se bild på förra inlägget) så är de väldigt generösa. Ägaren är en affärskvinna och vi arbetar på en deal, jag gör en hemsida för cafét mot att jag får sitta här hur jag vill eller nåt.

Internet är i allmänhet ganska segt här. De “skryter” med bredband på 300 kbit. Bredband hemma kostar mer än i Sverige (från 300 kr / mån) och är inte snabbt. Jag lider dock inte av det eftersom filerna jag laddar upp är ganska små (bilder och text).

Arbetar gör jag oftast på mitt rum även om jag för närvarande saknar skrivbord. Ofta kan man dock fråga och få ett skrivbord (funkade på mitt förra guest house). Jag gör mycket jobb lokalt där (har en Apache-installation lokalt) och går sen till cafét för att ladda upp och göra research mm.

Ett “problem” är att det är väldigt varmt och man blir lätt dåsig. Det är inte alltid så lätt att arbeta då, jag arbetar därför helst på kvällar och morgnar och lägger mig i solstolen mitt på dagen.

Man kan klara sig på runt 4 000 kr / månaden här. Förutsatt att man bor och äter enkelt och inte festar för mycket.

Slutligen måste man ha ett socialt liv för att inte bli knäpp. Det är ju en hel del västerlänningar här men många är här kortare stunder på semester. I Sanur är det lite annorlunda med många som bor och gör business härifrån. Det är dock lite dyrare här men fullt överkomligt."

Bloggen är på www . uppdig . nu - ställ jättegärna uppföljningsfrågor här eller där.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 11:29 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
ztreams avatar

Intressant.

Men hur klarar man sig utan Internet hela dagarna

Vad för sorts sidor jobbar du med?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 12:13 #3
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Jag har ju internet när jag vill, sitter just nu på ett och jobbar. Men det är klart att det är lite omställning. Brukar ju alltid hänga framför internet hemma. Nu blir det mer ett aktivt val.

Jag jobbar med ganska mycket skräp Men har en del vettiga sidor också de finns i min bloggrulle på sidan. Tex. www . kopabostadguiden . se
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 12:33 #4
ztreams avatar
Supermoderator

Supermoderator
ztreams avatar

Okej, hur är det sociala. har det varit svårt att anpassa sig?

Jobbar du ensam där nere?
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 13:09 #5
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Vad kostar det att hyra en mindre lägenhet?
Oläst 2007-11-28, 13:16 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Jobbar du mot locals, svenska kunder eller med egna sidor?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 13:23 #7
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare
Intets avatar

Reg.datum: May 2004
Jag bara måste fråga. Jag antar att du inte betalar svensk skatt? Tänker du nått på pensioner och försäkringar både i dagsläget och i framtiden. Eller ser du det här som en temporär situation för att få njuta lite av stunden?
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 19:50 #8
AndreasB AndreasB är inte uppkopplad
Medlem

AndreasB AndreasB är inte uppkopplad
Medlem

När jag var på Bali på bröllopsresa diskuterade jag med några locals om vad jag gjorde och de tyckte verkligen att jag skulle fundera på att flytta till Bali eftersom de inte har haft sin internetboom där som vi har.

Dock har jag svårt att se hur man ska tjäna större pengar där då allt är riktigt billigt. Jag skulle nog inrikta mig på turistnäringen. Dykskolor, hotell etc.

I övrigt är ju Sanur ganska bra även då Kuta kanske skulle ha varit bättre.

Jag kom fram till att det är bättre att jobba i Sverige och bo på Bali eller åka dit på semester
AndreasB är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-28, 23:19 #9
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Beskattning?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-29, 02:23 #10
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Skulle vara kul att sticka iväg och jobba så, fast jag hade nog behövt en mindre lägenhet med fast uppkoppling.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017