Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad kan man kräva för support av webbhotellen?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-23, 19:41 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Nicklas@Nov 23 2007, 20:05
Vad brukar de skriva i avtalen?
Att de har fri support
Vist fri support, men vad kan man vänta sig att denna fria support ska ta i tid?
Det går inte att ge något generellt svar. Det varierar oerhört beroende på konto och webbhotell....
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 19:59 #12
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Det beror lite på omständigheter.
I detta fall berodde det tydligen på temporärt dålig bemanning och i andra fall, som när Proinet blev hackade så var det stundtals mycket svårt eftersom allt jobb lades ned på att återställa maskinerna (helt riktigt) så jag tycker man måste väga det mot vad företaget har för rykte och eventuella omständigheter.

De flesta i grunden skulle jag tro satsar på att tillhandahålla support inom timmar samma dag.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 20:16 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 23 2007, 20:59
Det beror lite på omständigheter.
I detta fall berodde det tydligen på temporärt dålig bemanning och i andra fall, som när Proinet blev hackade så var det stundtals mycket svårt eftersom allt jobb lades ned på att återställa maskinerna (helt riktigt) så jag tycker man måste väga det mot vad företaget har för rykte och eventuella omständigheter.
De flesta i grunden skulle jag tro satsar på att tillhandahålla support inom timmar samma dag.

Exakt, alla måste prioritera beroende på omständigheter och rent ekonomiska anledningar. De som betalar mer måste också överlag få mer supporttid men alla behöver heller inte lika mycket support beroende på kunskap, vad för sida man driver osv.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 21:00 #14
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
En sak många webbhotell bör lägga ner mer tid på är att utveckla sina Kunskapsdatabaser. Så fort man får en fråga, som inte handlar om ett specifikt ärende bör man lägga till detta i kunskapsdatabasen. Forstår man inte hur mycket supporttid man hade sparat på att lägga ner lite tid på detta?

Sen finns det självklart frågor som man inte kan besvara i en sådan databas, men mycket, väldigt mycket kan man täcka med hjälp av en väl utvecklad kunskapsdatabas.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 21:01 #15
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Vad som skulle vara intressant är om ett företag tog fram riktigt enkla och lättanvändna manualer för de största standardfrågorna, som webbhotell sen kunde köpa in. Det borde ju sänka belastningen på supportavdelningarna ganska rejält?

daniel skrev ungefär vad jag tänkte.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-23, 23:19 #16
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Om svarstiden står reglerad i avtalet (vilket den säkert inte gör), så blir det ju ganska tydligt vad man kan kräva. Om svarstiden för supporten inte står angiven så skulle jag säga att svar inom 24 timmar är en rimlig riktlinje. Sen beror det väl lite på hur webbhotellet ligger i pris. Betalar jag ett lågt pris så kan jag acceptera sämre villkor för supporten.

Det var min åsikt. Jag kan tänka mig att de flesta här på WN inte vill vänta i 24 timmar på svar. Själv lägger jag aldrig några viktiga webbsidor på webbhotell och därför har jag i regel ett ganska stort tålamod. Men under den tiden då JX körde webbhotell så tappade till och med jag tålamodet. Då kunde jag få vänta i två månader på svar, om jag ens fick något. Två månader är definitivt för länge.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-01, 20:38 #17
ganjaman.ses avatar
ganjaman.se ganjaman.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 29
ganjaman.se ganjaman.se är inte uppkopplad
Nykomling
ganjaman.ses avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 29
Jag instämmer med Gustavs inlägg och jag vill absolut ha svar inom 24 timmar.
ganjaman.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-02, 10:51 #18
kamomill kamomill är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1
kamomill kamomill är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1
Hej!

Ett par vardagar borde de väl få på sig att svara på supportärenden. Men vad gäller drift av servrarna så bör de ha koll flera gånger om dygnet att de är på. Nu t ex , sö 2/12 10:45, nås inte icweb:s pop-server. Jag har inte kunnat hämta mejl vare sig igår eller hittills idag.

Hälsn.
kamomill är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017