Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Namnskyddstankar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-06-13, 22:10 #1
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar

Reg.datum: Mar 2004
Fundering 1:
Antag att enskild firma registrerar sitt namn, "Blablabla". Detta ger namnskydd i länet XX, där företaget är verksamt. Detta borde då också innebära att ett AB ej kan registrera samma namn (Blablabla AB), eller?
Jag menar, ett AB ska ju ha namnskydd i hela landet, men då namnet redan finns skyddat i länet XX så borde det vara stopp för aktiebolaget.

Fundering 2:
I länet YY kan en annan enskild firma registrera samma namn, och det borde väl då även innebära att företaget i län XX (som var först) då inte kan ombildas till AB med samma namn?

Är jag på rätt spår?
wedge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-17, 17:17 #2
bylla bylla är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
bylla bylla är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
Jag har liknande funderingar och skulle vara tacksam om någon som vet kan svara.
bylla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-17, 20:51 #3
Edvard Edvard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Edvard Edvard är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Ett het tips är att någon av er kollar med prv och sedan postar svaret här!
Edvard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-17, 21:33 #4
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Dunc Dunc är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Du är inne på helt rätt spår! Det är stop för ett AB att registrera ett namn om det finns ett handelsbolag/enskild firma med det varunamnet i annat eller samma län.

Jag ansökte skriftligen till PRV om ett företagsnamn till ett AB men fick avslag för att det fanns en enskild firma med namnet i ett helt annat län.

Efter mycket efterforskning och konsultation med både varunamnsexperter och PRV kan jag lista de alternativ som finns.

- Skydda varunamnet i den klass (finns både varuklasser och tjänsteklasser) där du är verksam. Kostar drygt tusen kronor per klass och gäller 10 år. Dett är TM/® skydd. Det gör att du med ensamrätt kan använda namnet inom det området. Det krävs inte att företagsnamnet är detsamma som varunamnet. Lista med varuklasser finns på prv.se (även redan skyddade varunamn kan sökas för att se i vilken kategori man passar i). Vid registrering rekommenderas att man använder sig av ett ombud som tar några tusenlappar för att skriva en korrekt ansökan.

- Om möjigt, ett skriftligt intyg från den andra företagaren som bifogas till PRV som ger dig rätten att registrera företagsnamnet (speciell blankett också). Det hindrar framtida personer från att registrera företag i det namnet. (Bör vara i båda företagens intresse även om det kan verka lite suspekt att kontakta det andra företaget. Även om han ger dig rätten att registrera namnet så äger han själv också rätt att fortsätta sitt eget namn.

- Registrera namnet innehållande andra ord "XXX i Norr AB", "YYY kebabvagn i sollentuna" vilket gör att du kan använda namnet men det enskilda ordet är inte skyddat.

Jag säger pass på andra funderingen, det beror nog om ni ligger inom samma verksamhetsområde och i vilket fall får den andra personen fortsätta använda sitt varunamn.
Dunc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-18, 10:16 #5
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by Dunc@Jun 17 2004, 21:33
Vid registrering rekommenderas att man använder sig av ett ombud som tar några tusenlappar för att skriva en korrekt ansökan.
Har namn som jag vill skydda. Finns det ett ombud ni kan rekommendera?

/Janne
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017