FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tjena!
Ska registrera ett företag i dagarna. Vi ska arbeta med webbdesign och programmering. I början kommer jag kanske inte få in så mycket pengar i.o.m. att kundkretsen inte är så stor i början. Jag kommer garanterat att hamna inom gränsen för vad som klassas som hobbyverksamhet (< ~30 000). Därför funderar jag på vilket som skulle passa mig bäst. Att registrera firman som hobbyverksamhet eller momsregistrera företaget ? Vilka fördelar/nackdelar finns det ? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Eller ännu hellre, kolla skatteverkets sida...Det är inte alltid omsättningen som avgör om din verksamhet är en hobby. Har med arbetspåverkan och sånt att göra....
Jag tror också att det är just myndigheten som avgör/bedömmer huruvida verksamheten är just en hobbyverksamhet eller inte.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Jag är nästan säker på att jag kan momsregistrera firman. Det jag ville ha svar på var om jag missar något om jag inte momsregistrerar den och driver den som hobbyverksamhet ? fördelar/nackdelar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
hej
Ja för att kunna göra jobb åt andra företag måste du ha en f-skatt spelar ingen roll om du tjänar 1000 kr lr 10.000 kr på jobbet för det är företag som köper tjänsten/jobbet av dig som vill kunna dra av den moms på arbetet du utför har du ej den så får de alltså ej dra av moms. (vilket ej är populärt hos företag om de ej kan göra det) Du kan däremot ansöka om två val hos din lokaskattemydighet F-A-SKATT sedel vilket innebär du kan göra egna små jobb och var momsplikskylldig och fakturera det du gör A betyder att du kan även jobba och ha vanlig anställning med om du har ett jobb med arbetsgivare som betalar och sköter inkomstskatten för dig. Sedan så ren F-skatt som betyder du sköter och betalar din moms och skatt själv och ej har anställning på annat företag och du blir momsredovisningskylldig. Arbetar man med små jobb som du avser räcker det med att moms redovisa en gång om året i sin självdeklartion man får som vanligt dock får man skicka med några extra blanketter men det får man hjälp med på av din lokaskatt. Mvh Chatis |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Bra inlägg Chatis!
Kanske är lika bra att sattsa på FA-skatt. Har för tillfälllet ingen anställning men det kommer i till hösten. Om jag väljer att redovisa 1gg/år gäller samma saker för preliminärskatt som om jag hade redovisat 1gg/månad ? Det räcker väl med att fylla i blankett 4620 (Skatte- och avgiftsanmälan) ? eller är det någon mera blankett som måste fyllas i ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Bolagsverkets och Skatteverkets gemensamma tjänst- Företagsregistrering Där fyller du i alla blanketter som behövs on-line. Jag kan också tipsa om Nuteks starta eget guide där du får info om massor som du inte hade tänkt på... Lycka till! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Rekommenderar starkt att du registrerar dig för F-skatt.
Man vet aldrig när man får den där "drömkunden" och att då stå där utan f-skatt med svansen mellan benen är nog inget någon vill uppleva. Sen är det som sagt tidigare inte många, om några företag som skulle anlita någon utan f-skatt. Sen skulle jag också rekommendera dig att anlita en revisor som fixar din deklaration. Dom tar förstås en slant men om ditt företag inte köper eller säljer mycket blir det heller ingen större kostnad för dig. En revisor tipsar dig om vilka avdrag du kan göra och ser till att allt blir rätt. Det är inte roligt att få skattemasen efter sig efter 8 år för att man gjort något fel. Lycka till med din nya firma! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Fem år för taxeringsändring annars måste det vara skattebrott och då är det eko-roteln man får efter sig mindre roligt än skm... Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|