FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan.
Har sedan en tid tillbaka köpt en Acer Aspire 5520, och nu tänkte jag använda den tillsammans med min skärm till min stationära datorn. Skärmen är en ny Samsung Syncmaster 223 BW. Allt funkade klockrent i början, till jag fick slut batteri och pluggade i nätadaptern. När jag pluggat i nätadapterna började jag få en massa störande flimmer på skärmen, som framförallt syns väldigt tydligt när jag rör musen eller det är rörelser annars på skrämen. Eftersom jag visst att det fungerade bra i början backade jag i vad jag gjort och började med att dra ut nätsladden, och då blev bildne klockren igen. Någon som kan hjälpa mig med detta? Hur kan externa skärmen flimmra när jag kör på direkt ström, men inte vid batteri drift? Någon som råkat ut för liknande. Kan tillägga att jag kollat igenom om det har något med energisparinställningarna att göra, men har inte hittat något som skulle påvisa detta. Har även test att köra med samma energisparschema med batteri som med nät, men inte inskillnad där. Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är inte så att du dragit strömkabeln över bildskärmskabeln? Försök lägga dessa så långt ifrån varandra som det är möjligt för att minska påverkan.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Laddarna pulsar och det är troligen det flimret du ser, kontakta Acer och se om felet är välkänt. Troligen något i burken.
Prova också med annan extern skärm. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Ska som du säger kontakta Acer och se om de har lösning på detta eller vet om felet i helhet... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Blir ju inte direkt klok på detta.
Har nu testat lite mer, och när batteriet är helt fullt och nätanslutningen är i flimmrar skärmen. Är istället batteriet under ca 98% laddat så funkar det klockrent att ha i nätanslutningen. När jag sitter nu och skriver i runta blir det inge flimmer, men direkt när jag rör musen så kommer flimmret tillbaka (100% i batteri och nätagget i). Eller rättare sagt blir värre när jag rör musen, helt borta är det inte när jag skriver. Då låter det mycket troligt som att det är laddaren som pulsar när batterier är fulladdat, vilket sedan på något sätt stör VGA utgången. För jag kan tillägga att när jag kör mot TV , s-video( eller vad den nu heter), så funkar allt klockrent hela tiden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hade "samma" problem i bilen, så fort vi kör laddarna så flimrade skärmarna, avhjälptes med en avstörningspryl intill skärmarna. (billiga kinagrejjer).
Men i laptops ska dessa finnas inbyggda och vara mycket välfungerande, jag tycker det låter som endera du har krypström nånstans (mojängen trasig) eller att laddaren slänger på för mycket amp. Reklamera datorn skulle jag ha gjort. Prova också att sätta skärmens el-uttag i ett annat än det du har laddaren i, koppla också ur ev. stereo eller tv som den kan "sno" jord ifrån. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack Decibel för alla svar.
Har gjort som du nämnde tidigare varit i kontakt med Acer, och troligen kan det vara en service ärende. Kan vara kanske att avstörningen är ur funktion i datorn, eller helt enkelt laddaren. Väntar mer svar från Acer i ärendet.. Men ska testa som du säger att byta uttag, kan ju vara något åt det hållet för jag tror att det just nu är 9 st olika saker(dator + dator + skärm + högtalar + 2 skriva m.m.) som tar ström från samma uttag. Avstörningsmojäng har jag en modell här någonstans i lägenheten, aksnek ska testa att köra den på signalen till skärmen, eller på strömmen till datorn/ skärmen. Testa skadar ju aldrig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Hihi, i bland är de enklaste lösningarna de som funkar bäst.
Gjorde som Decibel sa och pluggade in laddaren från datorn i nästa jack i rummet. Och nu funkar det även om batteriet visar fullt och laddaren är i väggen. Verkar som att vi kanske har lite jordproblem(eller rättare sagt vi har ett stort jordningsproblem eftersom min lägenhet saknar jord helt och hållet, gammalt elsystem, inte nytt med jordade utttag). Nu ska jag bara köra lite mer tester, men det verkar lovande. Kanske man slipper skicka i väg datorn, för frågan är om det är hos mig felet låg och kanske inte i utrustningen. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|