FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Goolge har sedan länge indexerat några tiotusentals sidor på vår sajt (www.vårsajt.se), som det bör vara
![]() Dock har google också lyckats indexera vår sajt med portnumret, vilket inte är så bra. Vill ha bort det och jag har inte chans att göra det i t ex .htacces. Alltså, google har lyckats snappa åt sig www.vårsajt.se:975 vilket jag vill ta bort... går det att fixa detta i robots.txt? Exempel: Precis som man skriver User-agent: * Disallow: /filnamn.html Kan man på liknande sätt skriva User-agent: * Disallow: www.vårsajt.se:1085 Någon som känner till ett sätt? Porten är dessutom inaktiv numera, så nu finns det inget att hämta på de (runt 1000) url:er som google indexerad "felaktigt". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Google indexerar väl inte något som ingen länkat till...
Öppna upp porten och lägg en 301 till den riktiga sidan... Sen ät upp vad man varit dum nog o göra... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är tyvärr så att någon nöt (antagligen internt) har länkat till vår sajt med porten utskriven. Önskar det hade varit så enkelt att öppna upp porten och köra en 301:a, för det var mitt förslag till de serveransvariga. Men det gick inte sa dessa killar då vi kör lastfördelare framför och det inte går att konfa det på det viset
![]() Jag hoppades på en lösning från er där jag kan fixa det på min sida, med t ex .htaccess, men systemet tillåter inte .htaccess ![]() Försöker nu hitta en alternativ väg... Kan kanske göra en funktion i XSL som kollar domän+port och sen kör en 301:a?!? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Du kan inte köra en removal request i Google sitemaps?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har gjort det på några kritiska url:er som indexerats. Men att göra det manuellt för 1015 url:er är inte helt skoj
![]() Eller finns det nåt trick för att ta alla på en gång? Kanske nån wildcardsfunktion med *? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag vet faktiskt inte det och har inte hittat någon information om det. Tror att det är vanligare att köra på robot.txt då. Du kan dock köra removal request på folders, tex. http://www .ersida.se/portmapp men så enkelt är det väl inte.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|