Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är Loopia nere?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-15, 13:51 #41
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Citat:
Originally posted by -Spindel@Nov 15 2007, 13:25
Citat:
Originally posted by -Davve@Nov 15 2007, 12:08
Borde det inte införas att man fakturerar webhotell för avbrott då man förlorar sina intäkter? Det skulle nog göra att företagen som driver hotell tänker flera gånger om innan de väljer lokaler eller tekniken. Dessa företag kan säkert försäkra sig mot sådana händelser och vi som driver inkomstgivande sajter slipper förlora pengar på at deras servrar är nere.

Vad är nästa steg? Man fakturerar ICA för den långa kön till kassan för att man istället hade kunnat jobba med sina inkomstgivande sajter?

Är väl inte riktigt samma sak Elbolagen återbetelar om de inte kan leverera el och det finns fler exempel, varför ska man gå miste om sina inkomster fär att leverantören inte kan hålla servrar vid liv?
Jag kan hålla med i det du säger men nu handlar det om Loopia. Har man riktigt stora inkomster från sina sajter och är mycket beroende av hög upptid väljer man väl inte ett webbhotell utan snarare en serverhall och co-location? Där tror jag också man kan fakturera nedtid om det övergår den lovade uptime-procenten.
Citat:
Originally posted by -klein@Nov 15 2007, 13:19
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Vad är nästa steg? Man fakturerar ICA för den långa kön till kassan för att man istället hade kunnat jobba med sina inkomstgivande sajter?
Nej Man lämnar sin varukorg och gå därifrån, det brukar jag göra. Om min lokalmataffär inte kan skola bort DDR mentaliten från sin personal, så behöver dom inte ha mej som kund. Köa för att köpa mat gör man i Nordkorea och på Kuba inte i Sverige.
Wallmart i Tampas hade öppet kl 01.00 på natten det kallar jag service, man kunde köpa både hagelbössa och mat, utan problem, här har något vi jävla skräp som hetter arbetesmiljöverket som förbjuder företag ett ge god service till sina kunder.

Jag håller med! Är man inte nöjd med Loopia är det bara att leta efter andra alternativ. Troligtvis blir det dyrare om man vill ha det bättre, men allt är ju något man får prioritera själv.

Nu är jag inte intresserad utav hagelbössa men håller med om att det finns lite väl för mycket förbud i Sverige
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 14:09 #42
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Jonathan Sulo har uttalat sig för IDG
http://www.idg.se/2.1085/1.131317

Även om jag tycker att JonathanS verkar vara en hygglig snubbe så vet jag inte riktigt om det där var så bra, det känns lite som att kasta sten i glashus.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 14:26 #43
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2005
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 15 2007, 15:09
Jonathan Sulo har uttalat sig för IDG
http://www.idg.se/2.1085/1.131317
Även om jag tycker att JonathanS verkar vara en hygglig snubbe så vet jag inte riktigt om det där var så bra, det känns lite som att kasta sten i glashus.
Att jag uttalade mig om detta beror på att jag tycker synd om grabbarna (och tjejerna) på Loopia. Att de saknar redundans, både vad det gäller diesel och DNS:er, beror inte på de personer som arbetar (och har arbetat) på Loopia. Det är norrmännen (Active 24 och Mamut) som aktivt har förhindrat dessa saker. Att Loopia behöver rusta upp är ett känt faktum (som tidigare påpekats i denna tråd). Förhoppningsvis kan min kritik bidra till ytterligare förbättringar hos dem (som min tidigare kritik bidrog till förbättrade avtalsvillkor).
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 14:45 #44
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Det är inte första gången detta händer, varje gång beklagar sig Loopia över det inträffande och ändå skiter i att göra något.

Dom är fortfarande en av dom största webbhotellen med minst driftsäkerhet i form av reservkraft.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 14:50 #45
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik-loopia
På grund av ett kortare strömavbrott (ca 10 min) som drabbat hela centrala Västerås så har vi för tillfället driftstörningar på majoriteten av våra tjänster. Strömmen är nu igång igen och vi arbetar på att få upp alla våra tjänster igen.

Har ni inte UPSer som klarar ens 10 min strömavbrott?

Citat:
Originally posted by -DjFaDDe@Nov 15 2007, 11:46
Jag kan tycka att alernativa strömkällor ska vara ett krav hos webbhotell. Exempel på alternativa strömkällor menar jag förslagsvis generatorer. Vad hade hänt om strömmen hade legat nere i 24 timmar? Det hade varit kaos.
Jo, fast det finns nog allvarligare problem om centrala Västerås är strömlöst i 24 timmar än att Loopias tjänster ligger nere.

Citat:
Ursprungligen postat av Davve
Borde det inte införas att man fakturerar webhotell för avbrott då man förlorar sina intäkter? Det skulle nog göra att företagen som driver hotell tänker flera gånger om innan de väljer lokaler eller tekniken. Dessa företag kan säkert försäkra sig mot sådana händelser och vi som driver inkomstgivande sajter slipper förlora pengar på at deras servrar är nere.
Det är väl bara att leta upp en tjänsteleverantör där du kan teckna en sådan SLA. Vad förväntar du dig i ersättning för ett 2 kr konto?

Sen vet jag inte riktigt om jag tycker att Teknikbyn är en herrgård på en leråker ute i skogen. Västerås är ändå en av de största städerna i landet.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 15:07 #46
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Hög driftsäkerhet in my...

Det är tråkigt att det ska behöva gå så långt innan man ser problemen. 2 års förvarning och ingenting har skett. Vi snackar inte småskaligt utan det är ju trots allt 300 000 webbplatser som fått problem på grund av detta.

Det är i allafall bra att företaget är ärligt "20 minuter är smärtgränsen" så får man hoppas att detta åtgärdas snarast.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 15:08 #47
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Originally posted by htiawe@Nov 15 2007, 15:09
Om det JonathanS säger är sant att han verkligen hade påtalat dessa problem, är det definitivt inte att "kasta sten i glashus", snarare att vad han säger har ett stor värde att det verkligen förhöll sig så. Kritik och information om saker som inte var kända och som belyser problem är ofta mkt positivt.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 15:09 #48

Citat:
Originally posted by Davve@Nov 15 2007, 13:08

Normalt kan du inte fakturera för avbrott, men i Loopias fall skulle jag kallat det mycket Grov vårdlöshet från deras sida att inte ha reservkraft.

Ska man vara en av sveriges största webbhotell bör man ha krav eller ha en stor text på deras sida "Vi har ingen reservkraft räkna med stora avbrott varje gång det är elavbrott"

Man tycker att kunder ska få information om sådana saker innan dom beställer och råkar ut för otrevliga avbrott av denna typen.
Oläst 2007-11-15, 15:15 #49
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Lätt för dig att säga patrikweb, som har tänkt på detta med diesel aggregat och massa bra grejer

Detta tror jag är bra för alla som har ett bra webbhotell som det patrikweb erbjuder att det är viktigt med dieselel när strömmen går.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-15, 15:18 #50

Citat:
Originally posted by danielos@Nov 15 2007, 16:15
Lätt för dig att säga patrikweb, som har diesel aggregat och massa bra grejer

Loopia med Active24 har garanterad antal 100 miljoner mer pengar än jag har att slösa, även mer pengar än många andra rena webbhotell.

Så det handlar inte om att dom inte har råd att inverstera utan mer att dom inte valt att göra något åt det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017