FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag har lite smått börja frilansa åt dagstidningar där jag skriver lite kultur och nyheter från andra länder. De vill att jag skriver 2 artiklar i veckan. Hur mycket är rimligt att kräva netto? Ska man följa journalistförbundets rekommendationer eller vad är rimligt att kräva?
Jag vet att det beror på erfarenhet, tidigare jobb osv. Men säg att man är blank men de vill att man ska skriva ändå. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Utgå du ifrån Journalistförbundets rekommendation.
Sen är väl det allmänt känt att just kulturartiklar ofta betalas väldigt mycket sämre än t ex ekonomiartiklar. Det blir en förhandlingsfråga, men ingen kommer att bli arg på dig för att du börjar med rekommendationen. Och ingen kommer att bli förvånad om resultatet hamnar en bra bit under rekommendationen. 2 artiklar i veckan låter som ganska frekvent, är det långa drapor eller kortare notiser? Om det är en etablerad tidning kan det finnas en journalistklubb på redaktionen, ta kontakt med den i så fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Varje artikel blir på runt 1000 ord.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Eftersom jag suttit i positionen där jag köpt in artiklar av frilansare så vet jag att man som inköpare är väldigt styrd av 1: Hur rik tidningen är. 2: Tillgången på alternativa och billigare leverantörer.
Vad du kan ta/får betalt är väldigt mycket beroende på kunden. Men om du skriver en så lång artikel till en fackpresstidning, ämnet är hyfsat komplicerat och det krävs lite research + intervju och en mindre resa till intervjupersonen så kan du få betalt ända upp till 10 000 kr som F-skattare och cirka 6 000 kr som A-skattare. I andra ändan kan man tänka sig att du är fattig doktorand i litteraturvetenskap och gör en samlingsrecension av några julklappsböcker till en landsortstidning så kan du få så dåligt betalt som 1000-1500 kronor för en veckas arbete. Det största problemet för frilansare är inte betalningen utan antalet jobb. Om du ska leverera två artiklar i veckan har du hamnat i en bättre sits än många andra som får jaga nya jobb. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|