FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Jag har idag en enskild firma, men håller på att gå in i en ny branch. Ska holla båda igång, men vet inte om jag ska ha 2 enskilda firmor eller bara den befintliga fast med 2 olika namn mot marknaden. Tex. Företagsnamn Vivor svenska. Namn mot kund 1: Matjätten // en del av Vivior svenska Namn mot kund 2: Spelgalaxen // en del av Vivor svenska Hur kommer det tex se ut i bokföringen etc etc.. Hur skulle ni göra? Vet inte om man kan ha 2 enskilda då det är på personnumret, men då kan det ena ändras till HB med min sambo. Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du kan inte ha två enskilda firmor så valet är enkelt.
Du kan ha separata verksamhetsinriktningar i samma firma dock. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Måste jag förklara det för någon myndighet om jag kör allt i samma?
Vad tycker ni andra? Allt i samma? eller 1 HB och 1 enskild? Fördelar / Nackdelar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Nej det tror jag inte, du kan deklarera för skilda verksamhetsgrenar. Det är fortfarande bara ett företag dock.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan ha olika namn på företagen, dom får bara 00001 eller 00002 på slutet av org.nr.
Däremot skiljs dom inte åt nämnvärt i bokföringen eller skattemässigt, jag körde själv så under 2006. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du menar om jag kör 2 enskilda då eller?
Syftade på det där med 0001, 0002 Är det bättre att köra 2 än att ha "allt under samma tak" ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Ring bara bolagsverket samt skattemasarna och hör precis hur det fungerar så får du en större inblick.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Koncenterar dig på det du gör istället i din enskilda firma och se till så du har nåt att fakturera. Gå det så bra att du kan öppna AB så kan du börja fundera på att dela bolagen, men nu finns det ingen mening med det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan också ha en enskild firma men om du vill skilja på verksamheterna lägga den andra verksamheten i en bifirma. Det fungerar fint.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det smidigaste blir alltså att ha allt under samma företag och sedan bara ha undernamn på dessa.. eller?
Vill inte sälja produkterna under samma namn. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|