FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej,
Hade tänkt att snickra ihop en tavla, liknande den som är bifogad. Någon som har något förslag på vad för material jag ska använda och hur jag ska gå tillväga? Har ordnat en fräsch bild genom Illustrator och en OH-apparat som står och väntar... men vet inte riktigt vad för material jag ska använda. Några förslag? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
En enkel lösning är: http://www.canvasphotos.se/
Då skickar du bara din bild till dem och får en färdig tavla på posten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Målarduk eller spännduk.
Först overheadar du releifen på duken med blyerts eller liknande, sen målar du "bara" ![]() Håller på med samma sak i vårt vardagsrum på en fondvägg, roligt men ack så pillrigt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag använder vanlig lackfärg då det är direkt på väggen, men jag skulle nog föreslå en oljebaserad färg till duken så du inte får sprickor i färgen när den torkar.
Glöm inte spänna duken rejält på ramen, om den inte levereras färdig då kan samma sak uppstå med oljefärg. Nackdelen med oljefärg som jag ser det är att jag tycker kulörerna är lite svaga, det är inget pang i färgen utan röd är bara röd, inte intensivröd som man ibland vill, och blanda större kvantiteter blir kostsamt om man inte får till det direkt. Jag rekommenderar ett besök till pappershandel eller liknande som har lite större utbud, eller hobbybutik så får du hjälp. Om det inte är några djupa färger som du ska använda funkar akryl eller oljebaserad färg. Edit: Både akryl och oljefärgerna är väldigt feta, du vill nog ha en som kan spädas lite, då helst akryl som späds med vatten för att inte få så markanta penseldrag (om du nu inte vill ha det) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Stort tack för hjälpen, Decibel.
Skulle en admin kunna ta bort exempelbilden? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Oljefärg luktar inte så mysigt heller om man målar hemma i lägenheten, då är akryl trevligare. Det finns dock oljefärger som inte luktar..
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|