FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
På en av våra sidor visar Google analytics ca 20 unika per dag.
Men webhotellets AWstat visar ca 800 unika per dag. Hur kan det vara så? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
jag TROR att det beror på att awstats inte upptäcker alla botar som springer runt på din site å letar efter email-adresser å annat smått å gott
samt att google analytics använder kakor för att bestämma unika besökare, medans awstats använder ip-adresser |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men det är en enorm skillnad.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har en sida som Webalizer påstår har ~1k besökare om dagen, totalt 12-22k i månaden. Enligt analytics har den 20 besökare om dagen.. testa släng in saker som "powered by µBlog", "powered by phpbb" osv så får du många bottar på besök
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
AWStats tolkar Apache-loggen medan Google Analytics använder Javascript. Det är helt olika tekniker.
AWStats fångar upp precis alla anrop (även felaktiga), men Analytics ser bara de som har exekverat ett Javascript på din sida. Alla webbläsare och bots kör inte Javascript. Men jag håller med om att det verkar vara en stor skillnad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det är bara att slänga ut awstats trots de fina siffrorna. Lättare att få en rättvisande siffra genom att spå i kaffesump.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Men att googles 20 unika är helt fel.
Jag ser det i systemet då det alltid är minst 5 olika ip online. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kan inte detta vara botar eller sökmotorer som Google inte räknar?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det var verkligen skumt. Tycker skillnaden är alldelles för stor...
Varför inte lägga in ytterliggare en räknare för att se hur sifforna blir då? Jag kör med statcounter.com i kombination med Google Analytics mest för att jämföra siffror och information. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Dela ut en kaka till dina besökare och räkna själv?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|