FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det jag dock ser att jag missade var att det borde vara möjligt att hitta företag som inte lämnar ut uppgifter till kundens myndigheter och företagets myndighet inte kan bli tvingade att lämna ut uppgifter. Exempelvis är Schweiz fortfarande att anses som neutrala? Finns det webbhotell där som har liknande principer som bankerna med nummerkonton utan ägarinformation? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Schweiz lämnar ut information, till och med om bankinnehav, om brottsmisstanken är tillräckligt allvarlig. Såvitt jag vet så åtnjuter inte webbhotell samma skydd som banker i Schweiz.
Min poäng är väl snarare den att man inte bör känna sifg alltför orolig över att information lämnas till myndigheter så länge som vi lever i en fungerande rättsstat. Om man tvivlar på att vi gör det så kommer ju i och för sig allt i en annan dager...
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Allt handlar bara om hur mycket man som företag vill skydda sina kunder.
Jag ser inga problem med helt skyddade uppgifter för domäner, bara radera alla uppgifer och låta kunderna endast ha ett alias och kontaktmail. Sedan på domän registreringar behöver man inte ens se till att pengarna ens passerar Sverige. Problemet är säkerheten om att kuna behålla domänen mer, eller ha ett utlänsk bolag som står som kontakt eller ha en jurist som står som ansvarig på allt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Om du vill skydda din personliga information skulle jag nog råda dej att starta ett aktiebolag eller ett företag / stiftelse i något lite örike och regga alla domännamn osv i det namnet istället. Då är din information lite mer skyddad. finns diverse företag som kan hjälpa dej på den fronten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Sedan känns det mycket bättre att starta åtminstone nya projekt (med nya domäner) någon annanstans än i sverige. Det är inte särskilt troligt att tex skatteverket kommer att begära ut alla svenskars domännamn från utländska aktörer. Offtopic: Myndigheter vänder sig dit den stora mobben har sina domäner, i detta fall Loopia, IIS mfl. Det tråkiga för dessa företag är den ekonomiska förlust de kan göra p.g.a myndigheternas sätt att arbeta. Detta är ju något även staten förlorar på i och med att intäktsgenererande sidor registreras på utländska bolag i stället. Här menar jag inte svenssons blogg som genererar 500kr i månaden. De som gör några nämnvärda pengar på sina sidor, vet att det är mer lukrativt att ha ägarskapet i andra länder. De domäner man redan tidigare registrerat har ju som sagt redan lämnats ut. Dessa spelar antagligen ingen större roll vart man flyttar. Myndigheterna lider inte av minnesproblem. Nu när uppgifterna väl hamnat i deras händer, glöms dessa inte bort. Tillbaka till topic. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Varför denna paranoia om man inte håller på med något fuffens? Du har dessutom rätt att ta del av vad varje myndighet har registrerat om dig själv, så det är väl bara att begära ut uppgifterna så vet du snart vad de gjort med dina uppgifter...?
Jag tycker i och för sig fortfarande inte att Skatteverkets agerande är korrekt, knappt lagenligt, men det betyder ju inte att jag förstår viljan att fly utomlands direkt...
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
För min del är det helt ok om SKV begär ut mina uppgifter specifikt för att de vill göra en revision, jag tycker dock inte att det är ok att begära ut alla uppgifter utan att det finns ett specifikt ärende. Får inte polisen göra det så varför ska SKV få göra det?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|