Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domänhantering utomlands

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-06, 13:27 #11
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Originally posted by EmilIsberg@Nov 6 2007, 13:31
Rent generellt skulle jag undvika alla företag i IT-världen där det finns sådana lagar och regler att företag kan krävas att lämna ut kunduppgifter med stöd i lag.
Vilken del av världen skulle det inte finnas sådan lagstiftning menar du? Rättsvårdande myndigheter världen över har oftast rätt till sådan information. Vad som är intressant är om det är en fungerande rättsstat som informationen finns i och om man kan överklaga beslut. Med ovanstående resonemang skulle man således inte kunna ha sina sajter i Sverige, eller någonstans inom EU, eller i USA eller någonstans i västvärlden över huvud taget...
Oläst 2007-11-06, 14:48 #12
EmilIsbergs avatar
EmilIsberg EmilIsberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
EmilIsberg EmilIsberg är inte uppkopplad
Medlem
EmilIsbergs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Citat:
Ursprungligen postat av EmilIsberg
Rent generellt skulle jag undvika alla företag i IT-världen där det finns sådana lagar och regler att företag kan krävas att lämna ut kunduppgifter med stöd i lag.

Vilken del av världen skulle det inte finnas sådan lagstiftning menar du? Rättsvårdande myndigheter världen över har oftast rätt till sådan information. Vad som är intressant är om det är en fungerande rättsstat som informationen finns i och om man kan överklaga beslut.
Mmm, det var lite min poäng också att det är mycket svårt att hitta företag där inte myndigheter kan få tillgång till uppgifter för sitt eget bruk.

Det jag dock ser att jag missade var att det borde vara möjligt att hitta företag som inte lämnar ut uppgifter till kundens myndigheter och företagets myndighet inte kan bli tvingade att lämna ut uppgifter.

Exempelvis är Schweiz fortfarande att anses som neutrala? Finns det webbhotell där som har liknande principer som bankerna med nummerkonton utan ägarinformation?
EmilIsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 15:13 #13
Supermoderator

Supermoderator

Schweiz lämnar ut information, till och med om bankinnehav, om brottsmisstanken är tillräckligt allvarlig. Såvitt jag vet så åtnjuter inte webbhotell samma skydd som banker i Schweiz.

Min poäng är väl snarare den att man inte bör känna sifg alltför orolig över att information lämnas till myndigheter så länge som vi lever i en fungerande rättsstat. Om man tvivlar på att vi gör det så kommer ju i och för sig allt i en annan dager...
Oläst 2007-11-06, 15:15 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Allt handlar bara om hur mycket man som företag vill skydda sina kunder.

Jag ser inga problem med helt skyddade uppgifter för domäner, bara radera alla uppgifer och låta kunderna endast ha ett alias och kontaktmail.

Sedan på domän registreringar behöver man inte ens se till att pengarna ens passerar Sverige.

Problemet är säkerheten om att kuna behålla domänen mer, eller ha ett utlänsk bolag som står som kontakt eller ha en jurist som står som ansvarig på allt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 16:35 #15
Rooster Rooster är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Rooster Rooster är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2007
Om du vill skydda din personliga information skulle jag nog råda dej att starta ett aktiebolag eller ett företag / stiftelse i något lite örike och regga alla domännamn osv i det namnet istället. Då är din information lite mer skyddad. finns diverse företag som kan hjälpa dej på den fronten.
Rooster är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 21:04 #16
candlestick candlestick är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
candlestick candlestick är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Originally posted by SajtXL@Nov 4 2007, 15:23
Annars kan du alltid bli åf, http://www.resellerclub.com/
Sälj till sig själv, då kan du själv bestämma vilken info du vill publicera om dig själv gällande dina domäner.
Men ovanstående är ju fortfarande intressant eftersom man då skälv kan administrera vad som står i ägaruppgifterna.

Sedan känns det mycket bättre att starta åtminstone nya projekt (med nya domäner) någon annanstans än i sverige. Det är inte särskilt troligt att tex skatteverket kommer att begära ut alla svenskars domännamn från utländska aktörer.

Offtopic:
Myndigheter vänder sig dit den stora mobben har sina domäner, i detta fall Loopia, IIS mfl. Det tråkiga för dessa företag är den ekonomiska förlust de kan göra p.g.a myndigheternas sätt att arbeta. Detta är ju något även staten förlorar på i och med att intäktsgenererande sidor registreras på utländska bolag i stället. Här menar jag inte svenssons blogg som genererar 500kr i månaden. De som gör några nämnvärda pengar på sina sidor, vet att det är mer lukrativt att ha ägarskapet i andra länder.

De domäner man redan tidigare registrerat har ju som sagt redan lämnats ut. Dessa spelar antagligen ingen större roll vart man flyttar.

Myndigheterna lider inte av minnesproblem.

Nu när uppgifterna väl hamnat i deras händer, glöms dessa inte bort.

Tillbaka till topic.
candlestick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-06, 22:09 #17
Supermoderator

Supermoderator

Varför denna paranoia om man inte håller på med något fuffens? Du har dessutom rätt att ta del av vad varje myndighet har registrerat om dig själv, så det är väl bara att begära ut uppgifterna så vet du snart vad de gjort med dina uppgifter...?

Jag tycker i och för sig fortfarande inte att Skatteverkets agerande är korrekt, knappt lagenligt, men det betyder ju inte att jag förstår viljan att fly utomlands direkt...
Oläst 2007-11-07, 10:35 #18
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
För min del är det helt ok om SKV begär ut mina uppgifter specifikt för att de vill göra en revision, jag tycker dock inte att det är ok att begära ut alla uppgifter utan att det finns ett specifikt ärende. Får inte polisen göra det så varför ska SKV få göra det?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017