FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Halloj på er gurus,
jag driver siten http://www.fiskesnack.com och behöver lite guidning i hur man gör en tabell likt Elitserien (med lite poängräkning) i PHP & MySQL. Ett embryo ligger uppe på denna länk http://www.fiskesnack.com/ligan/index.php All fångstdata ligger i en tabell som bla innehåller fälten iCategoryID, sUserName, dblWeight och det är det datat som ligan ska baseras på. Överst i ligan ska det vara en sammanräkning av poängen från de olika topplistorna per art. Varje art ska visa de 10 största fångsterna och sammanställningen ska visa de 10 bästa sammanställda poängen. Om flera personer har samma vikt på en fisk så ska medelvärdet bli poängen. Hoppas ni förstår vad jag dillar om. Sammanställning av poängen nedan: 33 poäng, Person1 16 poäng, Person2 15 poäng, Person3 10 poäng, Person4 6 poäng, Person5 Abborre (grupperas på iCategoryID): 10 poäng, 2,1kg, Person4 9 poäng, 2,0kg, Person1 8 poäng, 1,8kg, Person2 7 poäng, 1,5kg, Person3 6 poäng, 1,2kg, Person1 osv Gädda (grupperas på iCategoryID): 10 poäng, 13kg, Person1 8 poäng, 10kg, Person1 8 poäng, 10kg, Person2 8 poäng, 10kg, Person3 6 poäng, 8kg, Person5 Vad tror ni ? Är det något ni kan hjälpa mig med eller iallafall kan guida mig i rätt riktning ? Jag håller tummarna. ![]() Mvh Bergman |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
En hel del läsningar men ännu inga svar. Nån som iallafall kan ge lite ledtrådar hur jag ska börja och vilka tekniker som anses vara lämpliga för ändamålet ?
Antar att man först måste göra en SQL-fråga per art, mellanlagra allt i nån typ av array, sedan beräkna sammanställningen, visa sammanställningen och sist visa art för art. Det är speciellt arrayhanteringen och poängräkningen som jag inte får grepp om. Tips eller exempel som underlättar för mig ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Alltså du får väl sortera tabellen fallande med avseende på vikt till att börja med.
Sen behöver du nån funktion som tjuvkikar på nästa rad för att se om den har samma vikt, då måste du tjuvkika på även raden efter den.. har den inte samma vikt kan du skriva ut data från den första raden och helt enkelt skriva ut någon poängvariabel som du sedan minskar med ett. Enda svårigheten är väl att ta reda på vad funktionen för att "go ahead", alltså ta en titt på nästa rad, heter och tillämpa den om det finns en sån. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag undrar om det inte är smidigast att ha en tabell per art, och en för totalvikten. När någon sedan lägger in en fångst (i rätt arttabell) så uppdateras både arttabellen och totaltabellen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag vet bara hur man läser in en rad i taget och då blir det lite lurigt att läsa resten av raderna i förväg. Citat:
Har nu fått hjälp av en kille så jag hoppas han löser problemet. Han verkar använda sig av arrayer att mellanlagra datat i och sedan poängsätter i arrayen och sedan dumpar ut resultatet på rätt sätt. Fortsättning följer ... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag föreslog flera tabeller med en sak i åtanke: att minimera arbetet som servern msåte göra för att kunna spotta fram listorna. Självklart skulle det gå att ha tex en enda tabell, där man får fylla i allt man fångat. Det kräver då mer arbete av servern att räkna fram listorna, men det blir färre tabeller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
All data hämtas ur fotoalbumets tabell där alla detaljer om fångsterna redan finns. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Problemet är nu löst, det verkar fungera hyggligt redan på nuvarande servern. Nu har jag iofs konfat så att alla bilder syns men ska lösa det med lite ajax-popuper istället tror jag.
Tack för idéerna iallafall ! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|