FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ingen som tycker att det är märkligt att minbudet höjs? Verkar konstigt, oavsett hur lnge domänen funnit eller vilken budget man har
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kan ju finnas 2 oberoende spärrar. Alltså förutom den användarstyrda minimigränsen kanske en generell minimigräns som testas först.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Minibudet höjs ju inte. Sedo har en spärr mot bud under 60 euro.
Sedan har köparen en minsta budnivå. En spärr i taget går in och stoppar budet. Dåligt kodat möjligtvis, men inget suspekt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Nog fattar jag att det är ganska meningslöst att köpa domäner och sen sälja dem för underpris. Men när jag kommer in på en budsidan och är först att lämna bud så lämnar jag i princip den lägsta summa jag kan komma på!!! Dvs. i detta fall 1 EUR. Får sen reda på minsta möjliga bud (av någon anledning skriver inte sedo alltid ut det, eller så är 60 EUR alltid min. bud).
60 EUR ingen stor summa, den adressen jag funderade på är i och för sig gammal, men har 0 inlänkar, 0 PR och ca 300 unika besökare i månaden (parkerad). Vilket inte är något att hänga i granen... jag skulle kunna tänka mig att betala ca 150-200 EUR för adressen. Den summan kan man riskera, alt tjäna in även om sajtkonceptet blir en flopp. Är den värd 2500 dollar, ja, kanske till och med 1000 gånger mer, om man har bra resurser för marknadsföring, stor erfarenhet och mycket tid för utveckling. Vem kunde tro att en dussin adress som facebook skulle vara värd flera miljarder? Jag är dock inte intresserad att satsa den summan på ett projekt där jag idag har liten kontroll över utfallet. Konceptet är idag för osäkert för att vara värt en förlust på ca 17 kkr. Men åter till saken.... Kan man lita på sedo? Jag har varit med om en liknande sak i Egypten. Var där för att titta på pyramiderna när några pojkar kom fram för att sälja pärlor. Jag frågade vad de kostade och fick ett pris. Men efter ett tag tyckte de att jag såg intresserad ut och höjde priset... öh, skulle inte tro det och bad dem dra åt h... Det är princip samma säljmetod som sedo använder. De slänger ut ett lockpris på 60 EUR för att försöka få med mig i budgivningen. Men säljaren har troligtvis redan anget ett högre pris som min. bud, men vill gärna få igång en budgivning. All budgivning bygger på att man litar på de som sköter försäljningen. Jag litar på ebay, tradera och en del svenska mäklare eftersom jag har förtroende för deras system, organisation och människor. De måvara att de använder lockpriser ibland, men jag kan vara ganska säker på att de inte lägger in skuggbud för att höja priset. Men i sedo's fall är det uppenbart att de inte var ärliga, när de märkte att det var aktivitet på domännamnet höjdes min.budet. Hade sedo angett 2500 dollar från början hade jag varit helt nöjd. Men som läget är just nu kan jag inte lita på sedo. Hur ska jag vara säker på att budgivningen är korrekt om de redan från början har gjort ett ganska grovt misstag? Nåja, int ä jag bitter... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
he he, nu fattar jag deras system. Mitt misstag....
Testade lite mer: Lägger ett bud 1 EUR, Sedo påstår att min. budet är 60 EUR Läger ett bud på 60 EUR, Sedo påstår att min budet är 1704 EUR. Mycket skum lösning. Kanske ska sluta snacka skit om sedo's affärssystem och istället snacka skit om sedo's programmeringskunskaper. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Ångrar det jag skrev tidigare. Hittar dock ingen redigera knapp längre?
Sedo är säkert en mycket bra tjänst. Bara ett missförtånd från min sida när jag försökte tolka deras information till mig. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|