Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur köper man en domän säkert?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-12-11, 17:30 #11
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Ingen som tycker att det är märkligt att minbudet höjs? Verkar konstigt, oavsett hur lnge domänen funnit eller vilken budget man har
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-11, 17:34 #12
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Kan ju finnas 2 oberoende spärrar. Alltså förutom den användarstyrda minimigränsen kanske en generell minimigräns som testas först.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-11, 18:25 #13
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Minibudet höjs ju inte. Sedo har en spärr mot bud under 60 euro.

Sedan har köparen en minsta budnivå.

En spärr i taget går in och stoppar budet. Dåligt kodat möjligtvis, men inget suspekt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-11, 18:49 #14
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2007
Medlem

Nog fattar jag att det är ganska meningslöst att köpa domäner och sen sälja dem för underpris. Men när jag kommer in på en budsidan och är först att lämna bud så lämnar jag i princip den lägsta summa jag kan komma på!!! Dvs. i detta fall 1 EUR. Får sen reda på minsta möjliga bud (av någon anledning skriver inte sedo alltid ut det, eller så är 60 EUR alltid min. bud).

60 EUR ingen stor summa, den adressen jag funderade på är i och för sig gammal, men har 0 inlänkar, 0 PR och ca 300 unika besökare i månaden (parkerad). Vilket inte är något att hänga i granen... jag skulle kunna tänka mig att betala ca 150-200 EUR för adressen. Den summan kan man riskera, alt tjäna in även om sajtkonceptet blir en flopp. Är den värd 2500 dollar, ja, kanske till och med 1000 gånger mer, om man har bra resurser för marknadsföring, stor erfarenhet och mycket tid för utveckling. Vem kunde tro att en dussin adress som facebook skulle vara värd flera miljarder?

Jag är dock inte intresserad att satsa den summan på ett projekt där jag idag har liten kontroll över utfallet. Konceptet är idag för osäkert för att vara värt en förlust på ca 17 kkr.

Men åter till saken....

Kan man lita på sedo? Jag har varit med om en liknande sak i Egypten. Var där för att titta på pyramiderna när några pojkar kom fram för att sälja pärlor. Jag frågade vad de kostade och fick ett pris. Men efter ett tag tyckte de att jag såg intresserad ut och höjde priset... öh, skulle inte tro det och bad dem dra åt h... Det är princip samma säljmetod som sedo använder. De slänger ut ett lockpris på 60 EUR för att försöka få med mig i budgivningen. Men säljaren har troligtvis redan anget ett högre pris som min. bud, men vill gärna få igång en budgivning.

All budgivning bygger på att man litar på de som sköter försäljningen. Jag litar på ebay, tradera och en del svenska mäklare eftersom jag har förtroende för deras system, organisation och människor. De måvara att de använder lockpriser ibland, men jag kan vara ganska säker på att de inte lägger in skuggbud för att höja priset. Men i sedo's fall är det uppenbart att de inte var ärliga, när de märkte att det var aktivitet på domännamnet höjdes min.budet. Hade sedo angett 2500 dollar från början hade jag varit helt nöjd. Men som läget är just nu kan jag inte lita på sedo. Hur ska jag vara säker på att budgivningen är korrekt om de redan från början har gjort ett ganska grovt misstag?

Nåja, int ä jag bitter... Jag skiter i den där adressen, får hitta någon annan!
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-12-11, 18:57 #15
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by ztream@Dec 11 2007, 19:25
Minibudet höjs ju inte. Sedo har en spärr mot bud under 60 euro.

Sedan har köparen en minsta budnivå.

En spärr i taget går in och stoppar budet. Dåligt kodat möjligtvis, men inget suspekt.
okej, det förklarar en del. Men det känns som en ganska dålig lösning alt brist på information. Kan inte vara så svårt att skriva ut den information på samma sida som man lägger budet.
Oläst 2007-12-11, 19:07 #16
Medlem

Medlem

he he, nu fattar jag deras system. Mitt misstag....

Testade lite mer:

Lägger ett bud 1 EUR, Sedo påstår att min. budet är 60 EUR

Läger ett bud på 60 EUR, Sedo påstår att min budet är 1704 EUR.

Mycket skum lösning. Kanske ska sluta snacka skit om sedo's affärssystem och istället snacka skit om sedo's programmeringskunskaper.
Oläst 2007-12-11, 20:02 #17
Medlem

Medlem

Ångrar det jag skrev tidigare. Hittar dock ingen redigera knapp längre?

Sedo är säkert en mycket bra tjänst. Bara ett missförtånd från min sida när jag försökte tolka deras information till mig.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017