FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Wikipedia har ju adresser av typen:
http://[språkversion].wikipedia.org/wiki/[uppslagsord] Är det någon som vet mer exakt hur strukturen är uppbyggd bakom denna url? Kan inte tänka mig att det finns en rewrite-rule för varje enskild url.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
De har säkert wildcards påslagna för DNS.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Kiper; det besvarar ju bara frågan ang domänen för språkversionerna, inte hur det funkar annars.
De kör apache så antagligen har de en wildcard-vhost på *.wikipedia.org. De kör php, och genom att kontrollera vilken domän man surfar på får man fram språket. Sen kan jag bara gissa att de satt upp en rewrite-rule typ /wiki/(.*) /uppslagning.php?ord=$1 Ett annat alternativ kan vara att de har en index.php som är bort-rewritad. Alltså att den egentliga uri:n är /index.php/wiki/mittord Då körs index.php och du kan plocka ut parametrarna ur REQUEST_URI och göra vad du vill med de. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() Förstod dock inte vad du menade med att kontrollera vilken domän man surfar på. Menar du att de kollar om man surfar på wikipedia.se? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
MediaWiki är ju släppt under GPL så tanka hem och undersök?
http://meta.wikimedia.org/wiki/MediaWiki |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är inte säker på hur de gör, men till att börja med så får de väl ha olika servrar/ virtual hosts till varje land. Varje land kör väl en egen mediawiki-installation antar jag. Vad gäller varje unikt uppslagsord så kör de väl alltid samma rewrite rule till en phpfil som de på nåt vis skickar med urlen till, sedan är det väl bara att plocka ut infon man vill ha ur URLen. Så gör iaf jag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Dom kör MYCKET rewrite. Finns en hel bok om det på wikipedia
|