FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag läste just ett inlägg på dailyblogtips, http://www.dailyblogtips.com/google-changi...rank-algorithm/ att det verkar som att Google faktiskt har ändrat sin algoritm för PageRank. Det spekuleras i att Google straffar siter som antingen har sålt länkar eller deltagit i stora blognätverk. Exempel på detta är t.ex Engadget som gått från PR7 till PR5.
Andra siter som drabbats är Forbes.com som gått fårn PR7 till PR5, SFGate.com samma där och AutoBlog PR6 till PR4. Vad tror ni? Är detta en katt och råtta-lek som aldrig tar slut och vad är nästa steg för de som vill höja sin PR hos Google? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur PR fungerar idag eller om det ens finns kvar kan ingen veta. Den senaste exporten skedde i april, så det var över ett halvår sedan. Det blogginlägget du länkar till analyserar vad som hände för länge sedan och innehåller därför gamla nyheter och slutsatser.
Jag skulle gissa på att Google har övergett PR helt och bytt ut den algoritmen mot något likvärdigt, som det dock inte finns någon toolbar för att se värdet på. Att ens snegla på ett PR-värde för att bedöma ett eventuellt länkbyte eller länkköp är idag ganska dumt. Det bästa man har att gå på idag är antalet inlänkar, sidans relevans till din egen och hur den rankar i serpsen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det som just nu händer är att Google manuellt försämrar sidors PageRank som håller på att sälja länkar. Bla har Jim Westergren fått en hel del drop relativt nyligen om jag inte minns fel. PageRank i sig kommer alltid att vara samma sak, det är en av grundstenarna i Google och hur man kan värdera sidor på nätet. Det som däremot är möjligt är att Google kommer ta bort PR-värdet från Toolbar eller rättare sagt sluta att göra värdet publikt och istället ta fram ett annat värde. Kanske ett värde som har en mycket mindre skala än 1-10 för undvika att folk använder PR som prissättning vid försäljning av länkar. Det spekuleras en hel del om varför Google exporterar nya värden och de flesta verkar vara överens om att det har med försäljningen att göra och en förändring angående detta. PR-värdet har enormt stor betydelse vid försäljning av länkar. Antalat inlänkar berättar inte hur starka inlänkarna är, det gör däremot PR även om det är ett gammalt värde. Så fort man har hittat ett flertal sidor som är relevanta till ens egna så använder man PR för att "sortera" dem. Används flitigt och fungerar utmärkt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Funderar på om Google verkligen vill överge PR. Det är ju ett begrepp de själva odlat i många år och ifall de bara prompt överger det så kommer ju företag i framtiden inte våga basera sina tjänster på värden / api:n (vad det så må vara) från Google då de visat (om de skulle överge PR) att de kan tänka sig att sänka en jätteindustri över en natt som de själva har skapat.
PR kommer nog finnas kvar men i en annan (forhoppningsvis) bättre form. Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|