FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej ny här på forumet. Skulle vilja ha lite goda råd vad som krävs kodmässigt/databasmässigt för att konstruera en tjänst som hitta.se? Hade tänkt göra en samma tjänst för ett annat land?
tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kodmässigt är det ju inte så krångligt, det är informationen som är hårdvalutan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
klustrar du ihop en sisådär 50 grymma rackservrar, tja.. en lina på 1000Mbit/s och skaffar ett utvecklingscrew på 15 pers, köpa lite spetskompetens och sökmotorteknik externt plus då själva datat (som Anders Larsson säger där ligger kostnaden) så är du nog ifas med hitta.se. Annars är det inte så märkvärdigt. Fast då räknade jag med själva driften oxå.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Tjaaa, det krävs faktiskt inte så mycket. Beror på marknadsföring först och främst. Det finns en massa script ute som kan modiferas osv för att komma igång snabbare. Och köpa 20 servrar gör man inte innan det blir fart på sidan.
Går den sedan med vinst och pengar rullar in kan det vara idé att utveckla vidare med en mer robust plattform. Du borde dock räkna med förlust i nåt år innan du har möjlighet att börja annonsera på sidan. Nu vet jag ju inte vad budgeten är, men det är marknadsföringen som är den största kostnaden om tjänsten fastna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Hur som helst så tycker jag, precis som mazada säger, att du ska lära dig lite om klustring , memory caching, databashantering och drift i skarpt läge. Lycka till med sidan! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
tackar så mycket för informationen, ska forska vidare ute, det finns nämligen några länder som helt eller delvis saknar sådana sidor
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan flika in att informationen är offentlig och av tradition lätt tillgänglig i Sverige, men inte nödvändigtvis publik i de länder som "helt eller delvis saknar sådana sidor"
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|