FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Som de flesta säkert hört kom Google ut med sin rapport för Q3 igår. I den hittar man information om att annonsnätverket omsätter $1,45 miljarder. Av detta betalas $1,12 miljarder ut via AdSense. Detta skulle betyda att Google betalar ut ungefär 77% via AdSense. Det brukar ju spekuleras ganska vilt kring hur mycket Google egentligen betalar ut till publicister av det de drar in från annonsörer och även om siffran ovan är väldigt generall och förenklad kanske det ändå kan ge en hint.
Diskussionerna går redan varma i amerikanska forum om hurvida detta är rimligt eller om Google kanske lägger beslag på för stor del av kakan. Hur som helst, kanske kan vara kul att höra siffran, om ni inte redan plockat upp det någon annanstans. Googles rapport |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
De har en bruttomarginal på 30% räknat som ett påslag på vad annonsören betalar. Är väl en modest summa med tanke på vad de faktiskt tillför annonsören. Eftersom de i praktiken har monopol borde de kunna plocka ut betydligt mer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jämfört med vad andra nätverk tar så är det ju ingenting. Om siffran nu stämmer.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Men 30% kan inte stämma.....var kommer den siffran ifrån?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Danielos: 30% påslag => 1 + 0.3 = 1.3 faktureras Av detta tjänar google 0.3 => 0.3 / 1.3 = 23.1% => 76.9% till publishern. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Fast Adsense tar väl inte ut någon avgift i huvudtaget, inte vad jag råkat på än iallafall. Tvärtom så fick jag stålar av dem för att kunna bekräfta mitt konto.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
|