FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej
Jag driver en nyhetsbrevstjänst för kunder att administrera sina nyhetsbrev. Finns det någon som erbjuder SMTP-servrar eller tips på sådana? Handlar om ca 30.000 - 60.000 mail varannan dag i snitt och jag tvivlar på att en "vanliga" SMTP på en dedikerad server inte kan leverera speciellt snabbt... Tips? Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om servern inte kan hantera mer än ett mail per sekund tar det dig cirka 17 timmar att få iväg 60 000 mail. Frågan är ju hur snabbt du ska ha iväg mailen... jag skulle tro att en genomsnittlig smtp får iväg dem på några timmar på sin höjd.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du har en vettig programvara samlar den ju ihop mailen per mottagardomän och skickar iväg alla mail i samma anslutningstråd. En VPS borde räcka om du inte skickar med massa bilagor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En dedikerad server skulle inte ha några problem med skicka så många.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är inget problem, själv kör jag qmail...
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Fast hur mycket driftansvar är det för en SMTP ;P Den står ju normalt och tuggar mail endast inte så mycker mer eller mindre.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Jag kör en RHEL4 med Postfix, Xeon klass, 2GB minne etc. Den dundrar iväg 100.000 brev på en timme utan problem. Den skulle garanterat klara mycket mer om mejlskickarprogramm a) klumpade ihop fler brev per smtp-session B) sorterade på mottagdomän c) skickade ex. hotmail/yahoo osv sist. d) b-one absolut sist med tanke på deras korkade lösning. Omsändingarna kostar avsevärt mer cpu/kraft jmf. med när brev kan skickas direkt. Nu pratar vi personliserade brev, om man vill skicka samma brev till ~50.000 personer så skulle jag skicka försöka få mejlprogrammet och skicka det som flera stora brev. Men då är det nog väldigt smart och sortera på mottagdomän. -Thomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Hur mycket CPU samt load ligger servern på?
För mail är ju något som skulle gå på nästan vilken skitburk som hellst och ändå klarat massor. Men SMTP måste vara minsta problemet, hyr en dedikerad server sätt upp den så lär den snurra på. Vill man ha redundans hyr server till hos någon annan, är svårt misslyckas nästan med detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
talthoff: Lite OT men vad har B-One för lösning som är så fruktansvärt korkad? (Jag är en nyfiken person.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|