Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Enkel dator för att styra en maskin

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-16, 21:48 #1
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Medlem
robbanfs avatar

Jag håller på med ett bygge där jag behöver kunna styra bland annat elpatroner och en pump. Allting ska styras via en liten pekskärm med ett grafiskt interface. Datorn behöver ha koll på temperaturen från tempgivare och kunna slå på och av elpatroner med mera.

Jag behöver nog inte beskriva just det så ingående för det jag undrar över är själva datorhårdvaran. Vad behöver jag? Allting måste vara ganska litet. Jag har tittat på diverse ITX-moderkort och de är ju visserligen väldigt små men är också fullspäckade med onödiga prylar som ljud och tv-ut osv. Jag behöver i princip ingenting förutom vga och usb (eller vad för slags port man nu bäst övervakar och styr alla prylar med), inte ens nätverk behövs. Var kan man hitta såna moderkort?

Helst vill jag att den startar upp supersnabbt. Man ska inte behöva vänta ens en halvminut på att den bootat färdigt. Går det att ta bort en massa "onödigt" i tex Linux och få den att starta mycket snabbare än normalt?

Ett problem jag funderat på är att man antagligen kommer stänga av allting genom att bryta strömmen tvärt. Datorer gillar inte sånt, men det verkar inte rimligt att användarna ska trycka "shutdown" på touch-panelen, vänta ett tag, för att sedan bryta strömmen på det andra (tänk industriprodukt som ingen har tålamod att vänta på).

Kanske lite fel forum för detta men jag vet att det finns många tekniskt kunniga här så jag gör ett försök.

Tacksam för alla tips och tankar kring detta.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 22:54 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag har liknande prylar och liknande ändamål.
Jag kör med en 7" touch-screen som egentligen är till för bil-bruk kopplad till en ITX maskin med en speciell mjukvara som enbart gör vad den ska, baserat på linux.
Har ingen hårddisk i den utan bootar på ett USB-minne, läskigt snabb.

Kika på blocket efter beg. så kommer du undan rätt billigt, du behöver ingen monstermaskin till vad du ska göra som jag förstått.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-16, 23:44 #3
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare

Citat:
Originally posted by robbanf@Oct 16 2007, 21:48

Ett problem jag funderat på är att man antagligen kommer stänga av allting genom att bryta strömmen tvärt. Datorer gillar inte sånt, men det verkar inte rimligt att användarna ska trycka shutdown på touch-panelen, vänta ett tag, för att sedan bryta strömmen på det andra (tänk industriprodukt som ingen har tålamod att vänta på).
Just det där med avstängningen: Du kan köra readonly helt enkelt, tänk livecd.. Om ingenting skrivs till disken så är det inga problem att klippa strömmen heller
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-17, 20:01 #4
robbanfs avatar
Medlem

Medlem
robbanfs avatar

Decibel, det du beskriver låter ungefär som jag tänkt mig. Att boota på usb-minne låter väldigt smidigt faktiskt.

Onkelborg, vid vanlig drift kommer jag inte behöva skriva alls på disken så ditt förslag skulle funka. Men ibland behöver man kunna lägga in fler filer (med en slags styrkod) så helt skrivskyddat kan jag nog inte ha det. Och då har jag det där problemet med att bryta strömmen. Jag har funderat på att lösa den biten med ett litet batteri som håller datorn vid liv under tiden den gör en (automatisk) shutdown om man bryter strömmen, men då blir det onödigt komplicerat känns det som.

Finns det ITX-liknande (små alltså) moderkort som helt saknar finesser som ljud, nätverk osv? Det borde finnas för industribruk men de kanske är mycket dyrare så man ändå tjänar på att köpa ITX.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-17, 23:20 #5
Spirres avatar
Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem
Spirres avatar

Reg.datum: Aug 2005
Du har annars dessa http://www.soekris.com/
där har du små saker som bootar upp på CF kort tex.
Spirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 03:19 #6
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by robbanf@Oct 17 2007, 20:01

Onkelborg, vid vanlig drift kommer jag inte behöva skriva alls på disken så ditt förslag skulle funka. Men ibland behöver man kunna lägga in fler filer (med en slags styrkod) så helt skrivskyddat kan jag nog inte ha det.
Hm.. Får jag föreslå en titt på http://www.hostingforum.ca/170862-ru...pts-fstab.html
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 10:19 #7
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Originally posted by robbanf@Oct 16 2007, 21:48
Allting ska styras via en liten pekskärm med ett grafiskt interface. Datorn behöver ha koll på temperaturen från tempgivare och kunna slå på och av elpatroner med mera.
Det här kan ju också vara till användning om du tänker styra grejjer. Använde själv när vi byggde en apparat en gång...

http://www.kjell.com/?item=87164&path=6980...800000,82400000
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017