Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dålig service på webhotell , bransch sjukdom?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-12, 09:39 #111
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Ok, men vilka svenska hosting företag är närmast att erbjuda något i stil med SoftLayer, dvs. kvalitativ drift av uthyrad dedikerade servrar, men ändå förpackat som en standardtjänst? Dvs inge co-location och inget outsourcingliknande.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-12, 09:49 #112
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by improwise@Nov 12 2007, 10:39
Ok, men vilka svenska hosting företag är närmast att erbjuda något i stil med SoftLayer, dvs. kvalitativ drift av uthyrad dedikerade servrar, men ändå förpackat som en standardtjänst? Dvs inge co-location och inget outsourcingliknande.
/pJ
Beror hur mycket liknande du vill ha? Kvalitet till bra pris är en standard sak att erbjuda.

Sedan är det väl en bit att gå att förpacka en sådan tjänst på alla delar som just dom har.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 00:30 #113
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 12 2007, 10:49
Beror hur mycket liknande du vill ha? Kvalitet till bra pris är en standard sak att erbjuda.
83%

Nä, allvarligt, tror inte att din fråga riktigt går att besvara. Men om jag ändå skulle försöka så handlar det väl om att det ska kännas som en "standardsak" att beställa en dedikerad server och inte som jag upplever att det verkar vara hos många svenska hosting företag, något av en happening, där processen ger sken av att vara väldigt ad hoc. Typ att någon börjar leta efter telefonnummret till hårdvaruleverantören för att kolla om det är 2 eller 4 veckors leveranstid för att det är en så pass sällan förekommande beställning. Jämför typ med en bilverkstad där meckaren ser ut som om han aldrig sett något liknande när man kommer in med en V70 och öppnar motorhuven.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 01:12 #114
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
improwise - Jag förstår vad du menar, men jag tror du efterlyser en massproducerad tjänst och det dräller det inte av i Sverige. Själva tar vi alltid in en offert på servern från vår leverantör (det sker dock samma dag) och beräknar efter just den offerten och sedan tar leverans upp till tio arbetsdagar. Det är ytterst sällan kunden behöver en maskin till dagen efter, men om de behöver det så löser vi det också i normalfallet.

Det finns troligen en mycket marginell marknad för det du efterfrågar, men det är också att tillgången skapar efterfrågan i detta fall. Jag menar att om detta skulle erbjudas på ett proffsigt sätt skulle vi nog se att det fanns köpare. Det är klart bekvämt att inte behöva vänta vid beslut, men detta är en förmån som man bara brukar kunna njuta av som privatperson och småföretagare - i större företag och organisationer så är beslutsvägarna så långa och framförhållningen sådan att leveranstider på någon vecka sällan är ett bekymmer.

För att återknyta till din biljämförelse - det är irriterande att vänta på sin nya bil när man har bestämt sig, man vill gärna åka därifrån i den direkt och inte vänta ett par veckor. Om du jobbar på ett större företag så kommer du likväl att få vänta på bilen även om företaget du handlar av kan leverera om en timme, vilket kanske trots allt inte är en katastrof.

Kunskapsmässigt tror jag inte de är duktigare på de gigantiska hostingföretagen i USA jämfört med de lite större och seriösa svenska webbhotellen. Inte heller står det och faller med en enda person på företaget även om en influensa kanske kan ställa till det...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 20:11 #115
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Citat:
Originally posted by Xamda@Nov 13 2007, 02:12
improwise - Jag förstår vad du menar, men jag tror du efterlyser en massproducerad tjänst och det dräller det inte av i Sverige. Själva tar vi alltid in en offert på servern från vår leverantör (det sker dock samma dag) och beräknar efter just den offerten och sedan tar leverans upp till tio arbetsdagar. Det är ytterst sällan kunden behöver en maskin till dagen efter, men om de behöver det så löser vi det också i normalfallet.
Det handlar eg inte om att ha servern dagen efter, för det tror jag de flesta kan klara sig utan, utan handlar snarare om vilken kraft, resurser och beredskap som finns i företaget och organisationen hos hostingföretaget. En stor leverantör som t.ex. SoftLayer kan utan problem erbjuda de vanligaste servrarna konfigurerade och klara inom ett par timmar med ett månad-till-månad kontrakt, helt enkelt för att deras volymer och likviditet möjliggöra detta. En mindre leverantör kanske kan erbjuda samma server inom nån vecka med ett i normalfallet ett 6-12 månaders kontrakt, eftersom de måste säkra upp sin investering på ett helt annat sätt. En stor leverantör med ett stort inflöde av nya ordrar kan kalkylera med att en returnerad server kan hyra ut igenom inom X veckor (kanske tom dagar), det kan inte en liten leverantör göra. Dessutom har man självklart betydligt bättre inköpspriser och prioriterade leveranser. Samma ekonomiska faktum som gör att en butik som Kompett.se kan ha ett stort lager och leverera direkt, medan en liten aktör måste beställa hem allt efter att själv ha fått beställningen (och kanske betalningen). Detta gäller så klart inte bara nyleveranser av servrar utan uppgraderingar, reservdelar osv.

Det känns som svenska marknaden och utvecklingen på den påminner mkt om den amerikanska, där det inte heller för några år sedan fanns företag som The Planet, SoftLayer osv, men sen har branschen konsoliderats. Samma sak lär hända i Sverige, på samma sätt som det gjort i matvarubranschen, energibranschen och många andra.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 20:26 #116
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Så klart det handlar lite om volymer, och vill man endast erbjuda standard paket så är det inga problem att leverera efter några timmar på vissa modeller.

Men har inte sett någon stor efterfrågan att kunden behöver ha allt på några timmar, har även hur många servrar man säljer då hårdvara och garanti försvinner med tiden. Har man en server liggande på lager så kanske den är omodern efter 1 månad samt helt andra marknadspriser.

Sedan ser jag inte det som något problem att ha 6 månaders avtalstid, om du är en seriös kund så stannar man oftast över 6 månader som kund.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 21:41 #117
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 13 2007, 21:26
Men har inte sett någon stor efterfrågan att kunden behöver ha allt på några timmar, har även hur många servrar man säljer då hårdvara och garanti försvinner med tiden. Har man en server liggande på lager så kanske den är omodern efter 1 månad samt helt andra marknadspriser. Sedan ser jag inte det som något problem att ha 6 månaders avtalstid, om du är en seriös kund så stannar man oftast över 6 månader som kund.
Jag tror du själv beskriver det hela när du säger att du inte sett någon stor efterfrågan, vilket inte nödvändigtvis innebär att den inte finns. Vi sonderade den svenska marknaden men hörde aldrig av oss till någon hostingleverantör helt enkelt eftersom vi inte kände att någon kunde möta upp våra krav, utan att prisena drog iväg ordentligt. Jag håller med dig om att de flesta kunder nog inte behöver sin server redan efter några timmar eller vill hyra den kortare än 6 månader, men får man välja mellan 2 likvärdiga tjänster där den ena leveras efter ett par timmar och har 1 månads uppsägningstid, och den andra har en leveranstid på 1-2 veckor med 6 månaders uppsägningstid så tror jag många med oss väljer alternativ 1. Är det dessutom så att alternativ 1 erbjuds till ett lägre pris, från en leverantör som man själv uppfattar som stabilare, då är det ett väldigt enkelt val.

Här är det viktigt att skilja på affär och teknik - min känsla är att många svenska hostingföretag (iaf inom colocation och dedikerad) är teknikdrivna snarare än affärsdrivna till skillnad från många av de utlänska aktörerna som bättre förstått och tagit till sig de affärsmässiga aspekterna i sitt erbjudande. Därmed inte sagt att de skulle vara smartare än oss i utlandet, tror snarare det handlar om att konkurrensen där är betydligt större och de som inte kunnat konkurrera helt enkelt slagits ut redan.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 22:14 #118
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Håller med om att det är en väldig teknikfixering. Och en väldig fixering vid själva serverhallen. Det ska vara bergrum, dieslar och atombombssäkert. Det är väl burkarna och folket som sköter dem som är mest avgörande för hur ett webbhotell uppfattas bland kunderna?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-13, 22:32 #119
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Så klart allt ska vara perfekt, visst är även kompetensen lika viktigt som allt annat.

Men betyder ju inte att en server i en gaderob på en adsl lina blir bättre bara att servern råkar vara bra och kompetensen.

Samma sak tvärtom, bra serverhall utan bra servrar och kompetens är lika dåligt det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-14, 00:26 #120
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Något annat som vi förvånades över när vi granskade möjliga svenska hostingföretag för hur det var ställt med ekonomin och juridiken i flera av dessa bolag, i den mån det ens existerade några bolag alls. Flera aktörer hade över ingen tydlig information om vilket bolag som eg. står bakom tjänsterna, och i vissa fall var informationen även direkt felaktig. T.ex. enskilda firmor med mycket marginell omsättning som på webben gav sken av att vara betydligt större företag med egna datorhallar och liknande, och även företag som i praktiken inte existerade alls (åtminstone inte under de namn som man utgav sig för att verka under). När det gällde driftsavtal och annat var det ibland på gränsen till ironiskt, med väldigt detaljerade avtal som i praktiken var helt värdelösa eftersom det företag som gav ut löften om uptider och annat inte ens existerade enligt UC och Bolagsverket. Fördelen för den som är kund är förstås att bindningstider och liknande då av naturliga skäl inte heller gäller, eftersom avtalen i sig aldrig haft någon juridisk bäring.

(För att inte skapa onödiga problem för de företag/personer som står bakom dessa tjänster tänker jag inte tala om vilka tjänsteleverantörer det handlar om eller svara på frågor om det. Det kan mycket väl vara helt ärliga och kompetenta personer med enbart goda avsikter som levererar jättebra tjänster, det vet jag ingenting om, men för vår del så ville och vågade vi inte chansa. Det bör påpekas att det även finns många företag som är raka motsatsen, tydliga stabila företag med god kreditrating och liknande.)

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017