Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Finns det bra metoder för flerspråkig site?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-09, 14:56 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

Jag har gjort flerspråkiga siter förr, men jag har aldrig kommit fram till någon bra struktur.
Finns det överhuvudtaget någon klockren lösning för flerspråkiga siter?

Jag har spånat lite på tekniker man kan använda (jag tar gärna emot förslag på fler, samt fler åsikter kring dem) samt hur man använder tekniken...

TEKNIK 1: Helt (100%) skilda filer (flera webbplatser)
FÖRDELAR
Du kan ha helt olika upplägg på de olika webbplatserna utan att behöva designa till fördel för ett visst sprk.

NACKDELAR
Det finns risk för en del dubbelarbete för kod som annars skulle vara gemensam.

TEKNIK 2: All content är dynamisk och läses in från db (t.ex. INDEX,SV och INDEX,EN)
Förtydligande: Denna teknik används ju även för att t.ex. få fram nyheter och blogginlägg på rätt språk... (select * from blogg where lang='en')
FÖRDELAR
Bara en webbplats om man ser det till filstruktur.

NACKDELAR
Denna teknik fungerar bra för content, men inte för materialet utanför (t.ex. om man har en meny som behöver översättas). Därför bör den kombineras med exempelvis teknik 3.

TEKNIK 3: Anropa texter via konstanter - som man byter ut dynamiskt
Exempel: T.ex. ha en sv.php och en.php med en massa konstanter i stil med define("MAIN_MENU", "Huvudmeny").

FÖRDELAR
Det fungerar bra för enskilda ord och korta texter
Ganska smidigt med alla ord samlade i en fil (den typiska fördelen med konstanter)

NACKDELAR
Fungerar inte speciellt bra på content, det blir lite för massivt.
Fungerar i allmänhet bara bra på statiskt material, så den måste kombinerad med annan teknik.

TEKNIK 4: Ifsatser i varje php-fil som skriver ut material enligt språkval
Exempel:

if($lang == "en")
echo("Welcome to my site");
else if($lang == "sv")
echo("Välkommen till min webbplats");
else ......

FÖRDELAR
Du har content på alla språk i rätt fil. Det är lätt att hålla ordning och översikten tenderar att bli bra.

NACKDELAR
Fungerar ju förståss bara bra för statisk content

SLUTSATS
Efter att ha klurat i ett par timmar så är det väl ovanstående tekniker som gäller för en flerspråkig site. Antingen alla tillammans eller några av dem (alternativt ettan enskilt, men det känns orealistiskt för en stor dynamisk site).

Är det någon som känner sig riktigt bra på att ta fram flerspråkiga siter som kan presentera en metod som verkligen känns bekväm att jobba med, både i stora och medelstora projekt.

Jag själv är inne på att använda teknik 2 för nyheter, artiklar och andra element som hämtas dynamiskt.
Använda teknik 3 för enskilda och korta texter, t.ex. huvudrubrik, menyrubrik etc.

Sist men inte minst använda teknik 4 på statisk content.
Just nu ser min struktur ut såhär inuti en php-fil (exempel):

-foretaget.php- (tar get-parameter för nästa nivå)

if($param == "foretagshistoria")
{
echo("all text om företagets historia");
}
else if($param == "personal")
{
echo("all text om personalen");
}

Och om man nu kombinerar det där med teknik 4 så får man alltså duplicera alla ifsatser och anpassa dem efter språk. Eventuellt sätter man dessa ifsatser inuti en if($lang == "sv") och sedan kommer en för engelska, och alla ifsatser på nytt. Alternativt blandar man, så att varje text ligger tillsammans med sina översättningar, det kanske är smidigast att arbeta med.

Sååå, är det någon som har några spännande förslag och erfarenheter att dela med sig av?
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-09, 16:29 #2
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Flitig postare

Citat:
Originally posted by totoo@Oct 9 2007, 14:56
Jag har gjort flerspråkiga siter förr, men jag har aldrig kommit fram till någon bra struktur.
Finns det överhuvudtaget någon klockren lösning för flerspråkiga siter?
Har inte enorm erfarenhet, men jag har pysslat med det, och läst rätt mycket i alla fall

1) Innehåll: _Alltid_ i databas/annan lagring skiljd från presentation (ex. xml-fil, även om databas är _mycket_ bättre att söka i.) Cache skadar inte, även om man kanske får vara måttlig när det gäller vad man ska cacha, och hur länge
2) Gemensamt: Antingen i resource-filer, eller i databas. (Cacha särskilt det sistnämnda, men helst resource-filer också, om man nu inte gör den, enligt mig, lite småfula metoden att deklarera variabler för allting. En hashtable är nog lämpligare, grötar inte ner så mycket)

Av det du funderat igenom så tycker jag att man ska undvika 1:an och 4:an. 3:an om det enbart används till gemensamt, samt med modifikation så att man har en stor array eller något liknande istället för en stor arsenal variabler.

Vidare, en bra idé kan vara att skapa wrapperfunktioner runt allting, på så sätt kan man enkelt göra fallbacks om t.ex. en text saknas i ett språk, då kan man ta till texten för något annat språk (och ev. rapportera om felet?) så att man åtminstone slipper runtimeerrors och annat knepigt (en, av många, anledningar till att inte deklarera en hop med variabler)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-09, 17:14 #3
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Det finns nog inte någon klockren lösning tyvärr.

Teknik 1 är bra i de fall det är skillnad i strukturen mellan språken.

Teknik 2 funkar bra om alla språk har samma struktur, och till saker som t.ex. nyheter, produkter osv.

Teknik 3 är alltid bra till knappar, beskrivande texter för formulärfält osv.

Teknik 4 har jag aldrig använt då jag inte arbetar med statiskt innehåll.
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-09, 17:19 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Edit: insåg att jag missförstod frågeställningen lite. Hursomhelst så är gettext ett bra alternativ för dig.

Ett sätt att lösa det här på (inte bara flerspråkighet utan även många siter med samma kodbas) är följande:

-En orginalkatalog med din källkod.
-Källkoden använder gettext (gettext är unix inbyggda stöd för just språkhanternig) för lokala förändringar per site och språkmässiga skillnader.
-Varje site är en egen katalog med symlänkar till alla filer i orginal-katalogen med undantaget för gettexts locale-katalog (detta gör att du har en egen uppsättning med språket för varje site, här kan du tex definera keywords som "database_name" så att olika siter jobbar mot olika databaser).

En fördel är att om du vill göra en lokal förändring på en specifik site utan att behöva ändra alla siter är att du bara kan ta bort symlänken till tex "information.php" och på det sättet redigera den helt utanför de andra siterna. Detta bidrar förstås på sikt till jobbiga nackdelar iom att du skapar flera versioner av filen.

Det är inga problem att göra så att en eller flera siter har flera språk iom att du kan definera din meny via gettext och på det sättet lägga till förändring av språk (detta skapar såklart en ny dimension som jag inte har jobbat med .. många siter, många språk; fast det borde inte vara några problem).

Ytterligare fördelar är att alla ändringar du gör i din orginal-mapp går direkt ut på alla siterna...

Det här systemet använder vi tex på våra hotell-siter och det fungerar alldeles utmärkt.

Oavsett om du tycker det här är en passande lösning så borde du definitivt titta på gettext. Det är den bästa lösningen för unix-plattformar.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-09, 17:24 #5
orreborres avatar
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
orreborres avatar

Reg.datum: Apr 2003
Jag gör så att jag skapar en xml-fil för varje språk, t.ex.
<locale lang="se">
<menu>
<home>Hem</home>
....
</menu>
<headers>
<index_header>Välkommen till min sida</index_header>
...
</headers>
</locale>

Vidare lagrar jag i databasen vilka språk som finns tillgängliga samt vilket som är default och vilket prefix/dir språkfilen har.

När en sida anropas kontrolleras först om användaren skicka med en GET-var för att byta språk, sedan om det finns en sessions-var för språk, sedan om det finns en språk-cookie satt. Finns inget av dessa väljs det språk som är default i databasen.

Sedan hämtar php rätt språkfil, gör om denna till ett objekt.

Där man sedan vill ha någon sträng på sin sida anropar man språkobjektet:
print $LANG->menu->home;

Det som är smidigt med xml-filer är att man lätt kan skicka över det till någon som ska översätta ett språk + att man bryter ut det från php-kod.
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-09, 18:06 #6
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Citat:
Originally posted by Onkelborg@Oct 9 2007, 16:29

Har inte enorm erfarenhet, men jag har pysslat med det, och läst rätt mycket i alla fall
1) Innehåll: _Alltid_ i databas/annan lagring skiljd från presentation
Varför då? När jag har statiskt material så lagrar jag det också statiskt så att säga. Jag separerar aldrig avsiktligt informationen på det sättet du föreslår. Så gör jag bara om det av naturliga skäl inte går att lagra det statiskt (t.ex. nyheter, blogg, forum etc som är dynamiskt matade).

Edit: Nu förutsatte jag att du menade överhuvudtaget när man gör webbplatser, men om du menade just för flerspråkksiter så hänger jag med.
Oläst 2007-10-09, 20:06 #7
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av totoo
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Varför då? När jag har statiskt material så lagrar jag det också statiskt så att säga. Jag separerar aldrig avsiktligt informationen på det sättet du föreslår. Så gör jag bara om det av naturliga skäl inte går att lagra det statiskt (t.ex. nyheter, blogg, forum etc som är dynamiskt matade).
Edit: Nu förutsatte jag att du menade överhuvudtaget när man gör webbplatser, men om du menade just för flerspråkksiter så hänger jag med.
Att separera innehåll och presentation är ett måste, speciellt på stora sidor.

Säg att du en dag vill göra lite ändringar i din layout på sidan, som kräver att du editerar dina filer, inte bara css-mallen. Då måste du ju gå igenom *alla* dina statiska sidor och ändra. Har du en separat presentations-mall behöver du bara ändra i den.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-09, 20:30 #8
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

Citat:
Originally posted by mr_lundis@Oct 9 2007, 20:06
Att separera innehåll och presentation är ett måste, speciellt på stora sidor.

Säg att du en dag vill göra lite ändringar i din layout på sidan, som kräver att du editerar dina filer, inte bara css-mallen. Då måste du ju gå igenom *alla* dina statiska sidor och ändra. Har du en separat presentations-mall behöver du bara ändra i den.
Ja, alltså... Man inkluderar ju huvud och fot (och vad man nu mer behöver) från respektive sida som löser det problemet i 99 fall av 100. Men jag antar att det inte var så han menade från början.

Jag har ingen design i mina php-filer som innehåller content, men det Onkelborg talade om är ju att ta det ännu längre bort, t.ex. ända ut till databasen...
Oläst 2007-10-10, 01:24 #9
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Min lösning (som jag tycker fungerar rätt bra) är att:
1. Använda xml-filer för all statiskt innehåll på sidan, menyer, bakåtknappar, felmeddelanden och
2. Databas språksorterad för dynamiskt innehåll som t.ex. nyheter, artiklar, etc.

Självklart beror det lite på applikationen eller sidan hur man lägger upp det men en enkel lösning är t.ex.
Kod:
<rubrik>
 <sv>Hej</sv>
 <en>Hello</en>
</rubrik>
då räcker de med att använda t.ex. $xml->rubrik->$lang för att konsekvent sätta språket på alla sidor om man sätter $lang till språket. Databasen kan exempelvis se ut som (med psuedo-sql)
Kod:
CREATE TABLE nyhet (
id INT,
sv VARCHAR,
en VARCHAR
)
så att man även här kan använda $lang.

Därmed blir språken skalbara (ta bort och lägga till språk kan t.o.m. då enkelt skötas via ett CMS för ändamålet) och att kontrollera att det är ordning på språken är rätt enkelt. Alltså i princip Teknik 2 tillsammans med en Teknik 5, dvs. xml för relativt statiskt innehåll.

Den sämsta lösningen är naturligvis att använda if-loopar med hårdkodad text. Blir enormt oöverskådligt och svårt att handera.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-10, 01:49 #10
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av totoo
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Jag pratar bara om lokaliserad siter, kopior av kod vill man _aldrig_ ha att göra med, av den anledning vill man inte ha två fysiska filer med samma innehåll på två olika språk; vill man ändra någonting i layouten/koden så har man två ställen att ändra på. Vidare, använder alltid mallar i någon form (utöver css alltså.) Du kan utgå ifrån att om du vill ändra en sak så ska du bara behöva ändra den på ett ställe, behöver du ändra på fler ställen så har du troligtvis gjort något galet (behöver inte gälla jämt, men..)

(Ska kanske lägga till att mina personliga hemsidor är inget jag driver särskilt seriöst, bloggen är svensk rakt igenom, utom lite texter som är engelsk (blogger..) bara för att jag inte orkat ändra mallen, och min vanliga är, tja.. en enda html-sida med lite tråkig text..)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017