FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
En fråga har plågat mig länge nu. Om man kodar xhtml är det då nödvändigt att byta ut alla åäö mot å ä ö? Jag kör nya Dreamweaver CS3 och den byter inte ut automatiskt som DW 2004 gjorde om man skrev i "design-rutan" (alltså inte i kodrutan)...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om inte html Validator klagar då är det säkert bra.
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/249 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tror inte det spelar någon roll om du byter ut svenska tecken, åtminstone inte så länge som du har ställt in rätt charset för sidan.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
för min del spelar det rätt stor roll därför att jag flyttar mina filer ofta mellan olika system.
hemma - linux/solaris, skolan - win.. då blir åäö helt konstiga medans alla andra tecken är normala så jag måste koda med ä och så vidare.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
det gör dom eftersom å läses som ett a med en ring över.. så det blir ett å även i turkland, |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
det beror väl på om turkarna har svensk charmap? vilket dem troligtvis inte har.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du har UTF-8 (Unicode) så ska det inte vara några problem, inte ens från utlandet.
Tror att UTF-8 kan visa alla tecken i hela världen förutom någon Katalansk bokstav. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det går i DW 8 att gå in på inställningar och ändra standard-alternativet för nya dokument till UTF-8. Då lovar jag att du slipper en hel del huvudbry sedan, särskilt om du jobbar mycket med inkluderade filer! |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|