Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sms För 11 Öre

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-07-29, 01:45 #1
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
SMS med Javaprogram via GPRS. Billigt men krångligare...

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2...,336993,00.html

Men vem betalar egentligen SMS:et från internet till mottagaren?

Själv tycker jag SMS inte alls är dyrt eftersom jag inte använder det så mycket
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-29, 12:49 #2
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Synd att svenska operatörer har spärrar mot att skicka SMS via GPRS, min polare lyckades dock skicka sms från grekland till sverige genom GPRS, kosta ca 10-20 öre, hyffsat billigt
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-29, 16:12 #3
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Silon: Ett sms går alltid via en SMSC oavsett var man skickar ifrån. Det finns alltid någon som betalar för det, varierar förmodligen mellan annonsörer, leverantörer, operatörer om man kollar på de internettjänster som erbjuder "skicka-sms".

Jag betvivlar dock att deras mjukvara kommer att fungera i sverige av flera orsaker, bl a att svenska operatörer just inte tillåter sendning via gprs, inter-networking fees, samt att operatörerna kommer göra allt för att stoppa mjukvara som denna. Oavsett var deras SMSC står kommer inter-networking fees att göra det ohållbart i sverige.

Det var mina tankar...

Mvh, Tobias
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-07-29, 21:49 #4
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Citat:
Originally posted by dm.se@Jul 29 2003, 04:12 PM
Silon: Ett sms går alltid via en SMSC oavsett var man skickar ifrån. Det finns alltid någon som betalar för det, varierar förmodligen mellan annonsörer, leverantörer, operatörer om man kollar på de internettjänster som erbjuder "skicka-sms".

Jag betvivlar dock att deras mjukvara kommer att fungera i sverige av flera orsaker, bl a att svenska operatörer just inte tillåter sendning via gprs, inter-networking fees, samt att operatörerna kommer göra allt för att stoppa mjukvara som denna. Oavsett var deras SMSC står kommer inter-networking fees att göra det ohållbart i sverige.

Det var mina tankar...

Mvh, Tobias
Jo det är just det jag undrar vem kommer betala för smset... som jag förstod det så skickades smset via någon internetserver som man ansluts till via gprs... och operatörerna kan ju inte hindra någon att skicka data via gprs ju. men från internetservern till mottagaren som måste ta emot det som ett vnaligt sms kostar det ju som du säger men jag kanske missuppfattade hur det fungerade med deras progrmavara.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-02, 07:17 #5
Rodik Rodik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 3
Rodik Rodik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 3
SMS kostar ingenting för operatörerna, varken i drift eller underhåll. Det är en kanal som alltid är öppen, helt enkelt. Det som skulle kunna medföra kostnader är ju förstås de s.k. "inter-networking fees", men jag har förstått att de tre mobila öperatörerna i Sverige inte tar ut nån avgift för replikering av sms till annan operatör (, däremot för samtal).

Och att det är helt gratis att skicka SMS för de har ju varit känt länge, bara att de vill tjäna stora pengar på det, hur skulle de annars kunna erbjuda flat rate på SMS som halebop gör?
Rodik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-02, 19:51 #6
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Citat:
Originally posted by Rodik@Aug 2 2003, 07:17 AM
SMS kostar ingenting för operatörerna, varken i drift eller underhåll.
Helt fel... varför verkar alla tro detta? Vilken tjänst kräver inte drift och underhåll?
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-08-10, 22:03 #7
Jonas H Jonas H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2
Jonas H Jonas H är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2
Citat:
Originally posted by dm.se+Aug 2 2003, 05:51 PM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (dm.se @ Aug 2 2003, 05:51 PM) <!--QuoteBegin--Rodik@Aug 2 2003, 07:17 AM
SMS kostar ingenting för operatörerna, varken i drift eller underhåll.
Helt fel... varför verkar alla tro detta? Vilken tjänst kräver inte drift och underhåll? [/b][/quote]
Självklart behöver alla tjänster drift och underhåll, men Rodik menar nog att man inte behöver underhålla systemet mer om fler sms skickas (inom vissa gränser alltså).
Jonas H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017