FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Skulle nog säga motssatsen lite, med dagens priser på vettiga servrar så krävs det inte så mycket inversteringar på den biten. Den viktigaste biten är kompetens, har du den själv på hög nivå så är det inga problem. Men ska hyra in den kompetensen så kan det bli mycket kostsamt. Skulle nog säga att det som kostar mer om man har många kunder är lön till anställda för support. Och man behöver inte stora band robotar för ha bra backup, sedan går det köpa riktig stora band robotar begagnade för skitbra pris om man nu vill ha en. Sedan att 40:- inte är så mycket det håller säker alla med om, men skulle även säga att 40:- inte är så lite om man kollar priset på webbhotell idag. Men om vi vänder på det, tänk om du betalar 1000:- /mån och dom med skulle lyckas sabba en backup. Skulle man må bättre då att betalat 10 tusen mer om året och ändå inte fått det du betalat för? På en shared miljö så finns det så mycket saker som kan hända, visst kan man både ha tur eller otur. Samt olika webbhotell hanterar det olika saker bättre eller sämmre. Men man får alltid räka med att någon gång kommer något att hända, även om omfattningen inte kanske råkar vara så extrem som icke backup. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
En god, och säker, infrastruktur för ett webbhotell med några tusen konton är allt annat än billig, särskilt inte om ser det ur perspektivet att varje kund inbringar en femtiolapp i månaden.
Gör man sakerna rätt kommer det att kosta några hundra tusen när maskinerna väl står där, nätutrustning är på plats och backuperna snurrar och man har en stabil internetleverantör... Sedan är det ju de facto så att det man oftast har som största kostnad är personal. Har man inte tillräckligt med personal spelar det oftast ingen roll hur bra man byggt sitt webbhotell - den dag det händer något hinner man i alla fall inte med.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om du är intresserad av Sajthotellet och våra lösningar får du gärna starta en ny tråd eller höra av dig direkt till oss.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Vi antar att du vill starta webhotelll, du vill vara seriöst.. Du behöver följande
1 st Bolag helst ett AB dvs AK på minst 100.000:- 1 st Serverhall. Ett rack kostar ca 5000 till 6000:- , per burk ca 500:- Du behöver 1 st Webserver, 1 st fileserver, 1 st SQL server , 1 st Mailserver 1 st snöre från t.ex telia kosta ca 50k i kvartalet. SQL serven kostar ca 20.000:- Fileserver kostar ca 20.000:- Mailserven kostar ca 10.000:- Bandrobot ca 40.000:- Lite switchar och annat. Du hamnar någonstans runt 100.000:- Då börja vi räkna lite enkel 40:- / mån x 12 = 480 = 480.000 kr om året = ca 40.000:- /mån , vad kostar det då att få 1000 kunder i annonspengar? Det ser man också, dom som överlever den här branschen är dom ta bra betalt och ge bra support. Du behöver god unix komptens, eftersom det flesta webservrar kör på FreeBSD / Linux. Min gissning är att snart är lågkonjenturen här ingen, då börja den stora utslagningfesten för landets webhotell, dom som inte har grävt ner sej ordentligt kommer inte finnas kvar, så fungera det, många kommer ätas upp av andra. Och branschen kommer mogna. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||
|
|||||
|
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Man får vad man betalar för. Ja den läxan lärde jag mig när jag för några år sedan; betalade några tusen per månad och en dag fick ett samtal från webbhotellet där de förklarade att de skulle ta en backup men i stället lyckades radera kontot och frågade om jag hade en bakup som de kunde lägga tillbaka på kontot. Jag fick skicka både filer och databas till dem.
Jag hoppas att ni som är så pass seriösa att ni betalar ordentligt för att ert affärskritiska system ska fungera verkligen gör avbön här på WN den dagen ert webbhotell kraschar och ni står där utan data. Chansen är inte så stor, men den finns alltid. Den där undertonen av skadeglädje tycker jag inte hör hemma här på WN. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Så säg 50k så har du servrar för klara av en hög tusen kunder. Och säg 100 kunder så klarar man fasta kostnader kanske. Fast många av dom nya webbhotell som kommer upp är ju inte ens riktiga webbhotell utan hyr en dedikerad server för max 1k i månaden. Men kan säga att man har 10 gånger billigare fasta kostnader än du hade i exempel. Men det spelar ingen roll vad du betalar för webbhotell för alla klarar göra en vettig backup alla fall. En komplett diskspegling eller något till annan disk/server som inte går radera är inte någon kostnad. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|