Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kan man sälja sånt här?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-05-26, 13:00 #1
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem

Jag skulle tro att kodmässigt är den inte värd så mycket...ett par tusen kronor max.
Det beror väl på oxå hur mycket funktionalitet som finns, dvs adminsidor ,statistik mm.
Det finns så många lösningar ute på marknaden.
Men på hotscripts.com kan du kanske lägga upp koden istället för EBay
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-26, 13:14 #2
jonas_hornblad jonas_hornblad är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2003
Nykomling

Tja på er!
Har suttit och programmerat på en e-butikslösning i PHP den senaste veckan. Nu ska jag iväg på möte med personen som ska ha butiken. Han ska sälja datorer på webben och vill att jag ska hjälpa honom med mot del i vinsten. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Jag sitter på en komplett nätbutik inom några dagar. Kan jag tjäna mer pengar på att inställera den åt olika företag? Kan man kanske rent av sälja den på eBay? Och till sist, är det nån som vet vad e-butiker är värda?

Låt oss säga att jag erbjuder företag att designa butiken åt just dem och köra in några produkter så att allt funkar. Vad ska man ta för det?

Här är butiken (alla produkter är på skoj och det fattas väl kanske lite detaljer, men den är så gott som klar):

http://www.fruity.se/satcenter/

Jag är jättetacksam för all hjälp jag kan få

/Jonas
jonas_hornblad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-26, 13:24 #3
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Medlem
Micke_Ns avatar

Jag bara tittade lite snabbt och såg att om man tar upp en kategori som det finns flera artiklar under så tycker jag att KÖP knappen skulle vara ALIGN till höger eller att du kanske gör en extra TD för den så att de kommer i en rak snygg linje istället för lite här och där.

Annars såg det väl snyggt ut.

När det gäller vilken prisbild och hur du har möjlighet att tjäna pengar så är det alltid svårt att sia om. Det finns ju många olika webshop system som är helt gratis idag så det gäller att profilera sig med unika saker.

En sak som kan vara vilktig om du skall installera åt olika företag kan ju vara att ha färdiga "Connections" mot olika befintliga affärssystem så att företagen kan ha ett centralt och lätt uppdaterat system.

Kanske inte riktigt svar på alla dina frågor men iallafall.

/micke
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-26, 13:52 #4
Nykomling

Nykomling

Danjel: Jo, adminsidor håller jag just nu på att skriva. Statistik kanske inte är nån dum idé heller.

Micke: När du skriver "connections", menar du då att man t ex ska kunna synka e-butiken med företagens befintliga system, typ gamla as400 å liknande? Sånt har jag inte susning om hur det funkar

Det verkar som att det bästa är att behålla koden för sig själv och sedan ta betalt för att programmera den "igen" om nån kund skulle efterlysa nåt liknande.

Trist egentligen. För några år sen kunde man ju bli rik på att koda saker och sen sälja dem. Som t ex thecounter.com. Jaja, min dröm om att få en tokbra idé och sen kunna leva på den i flera år utan behöva jobba, den lever iaf kvar B)
Oläst 2004-05-26, 14:32 #5
Micke_Ns avatar
Medlem

Medlem
Micke_Ns avatar

Citat:
Originally posted by jonas_hornblad@May 26 2004, 13:52
Micke: När du skriver "connections", menar du då att man t ex ska kunna synka e-butiken med företagens befintliga system, typ gamla as400 å liknande? Sånt har jag inte susning om hur det funkar
Precis så menade jag. Då hade din shop haft något som de andra inte haft , kanske. Nu kanske as400 mest används av lite större företag.

Nu spekulerer jag bara men du skulle kunna kolla upp om det finns något affärssystem(eller annat centralt system) som många av de mindre företagarna använder och så erbjuder du kanske en av dem att utveckla en webshop med stöd för detta system gratis(lite win-win på första installationen).

Sedan har du en komplett OUT OF THE BOX lösning som blir betydligt enklare att sälja in till alla andra med samma centrala system/grund.

ps. Jag vet ingenting om denna marknaden eller någonting om något affärssystem bara spekulation

/micke
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-27, 02:44 #6
MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

MickeH MickeH är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by jonas_hornblad@May 26 2004, 13:52

Nu spekulerer jag bara men du skulle kunna kolla upp om det finns något affärssystem(eller annat centralt system) som många av de mindre företagarna använder och så erbjuder du kanske en av dem att utveckla en webshop med stöd för detta system gratis(lite win-win på första installationen).

Sedan har du en komplett OUT OF THE BOX lösning som blir betydligt enklare att sälja in till alla andra med samma centrala system/grund.

ps. Jag vet ingenting om denna marknaden eller någonting om något affärssystem bara spekulation

/micke
Ett tips är att titta på SPCS API mot deras affärssystem.
Om jag inte har fel så är dom ganska stora så det borde vara en bra början.
MickeH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-27, 21:52 #7
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Gör små importmoduler som stödjer kommunikation via:

MQ
XML
css filer
WEB SERVICES

... så kommer du långt på det!

Tänk dig [A]är din site, [B] är mellanlagret (själva koplingen) och [C] är företagets gamla ekonomisystem (backend).
Du specar upp exakt vad A behöver för in- och utdata och i vilket format etc (interface/API).
C's interface är ju känt sedan tidigare (redan befintligt)

Det du måste göra är att få in en växel/filter i B som gör att ditt system med lite modifikation kan kopplas mot många olika typer av C.
Vad din site anbehagar så ställer den bara frågor mot B,dvs det är bara B som måste förändras för att anpassas till övriga system. Se till att isolera B i din kod (via dll'er, objekt, funktioner eller vad det kan vara) så att den blir lätt att hitta och förändra.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-27, 23:02 #8
Nykomling

Nykomling

Robert: Det låter klokt det där. Det jag skulle behöva veta isf är mer om att importera data till mysql från andra databasertyper. Är det nån som vet var man kan läsa mer om sånt?

Är det en idé som är värd att satsa lite tid på?
Oläst 2004-05-28, 09:53 #9
Roberts avatar

Roberts avatar

Citat:
Originally posted by jonas_hornblad@May 27 2004, 23:02
Robert: Det låter klokt det där. Det jag skulle behöva veta isf är mer om att importera data till mysql från andra databasertyper. Är det nån som vet var man kan läsa mer om sånt?

Är det en idé som är värd att satsa lite tid på?
Uhm, gäller frågan om du ska koppla upp din webbutik mot ett befintligt backend och köra ELLER vill du göra ett engångsjobb där du för över data från det gamla backend'et till din mySql databas?

Eller kanske bara ha ett batchjobb som går 1 gång varje natt som tankar över produkter från backend och fräshar upp din mySql med nytt data (priser, lagerstatus etc)?
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-28, 10:02 #10
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Att bygga en smart gränssnitt mellan din webshop och en faktureringsprogram är nog en del av melodin. Vi håller just nu på med webshop som ska ha denna kopplingen till först och främst Hogia men senare till andra program (vart efter intresset finns). Vi arbetar med .NET och använder webservice som koppling mellan webshopen.

Vi har redan idag ett handdator system som arbetar på detta sätta. Kunden gör sina service, markera dessa klara för fakturering i sina handdatorer och varje dag kör dom som är på kontoret vårt lilla program som hämtar hem alla fakturor till Hogia. Kunden har på så sätt spara in åtskilliga timmars pappersarbete i veckan samt dom lösa papperna som man lägger i bilen och försvinner är ett minne blott.

Sträva efter att minska all manuell hantering så kommer du kunna locka kunder. Förmodligen vänder du dig mot mindre företag. Deras behov av automatsikt hantering är lika stort som ett större företag. I vissa fall även större.

Vår produkt kommer vi att sälja i packet med utveckling av kundens site och affärs process. Vi säljer alltså inte enbart butiken.

Lycka till!
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017