Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skattemyndigheten granskning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-04, 18:00 #11
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by patrikweb@Oct 4 2007, 17:16
Har dom ens rätt att efterfråga det? Om inte så skulle man göra en polisanmällan emot dom.
Japp, de har rätt att inhämta uppgifter från svensk näringsidkare, en tredjepartsrevision är det förmodligen som har gjorts där de insamlar kopia på kundregister. De granskar e-handel specifikt i år (brukar alltid vara någon specifik bransch varje år)
Oläst 2007-10-04, 18:08 #12
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Min flickvän är en av de som nu väntar på besked om hon klarar sig från ytterliggare skatter och avgifter vid årsslutet eller om det blir till att betala in, det är ingen rolig väntan kan jag berätta.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-04, 18:12 #13
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by htiawe@Oct 4 2007, 18:08
Min flickvän är en av de som nu väntar på besked om hon klarar sig från ytterliggare skatter och avgifter vid årsslutet eller om det blir till att betala in, det är ingen rolig väntan kan jag berätta.
Hade man skött sina skatter från början så hade man inte behövt sitta i den situationen heller.... Jag tycker personligen det är bra att en "uppstädning" sker för att öka seriositeten & möjligheterna för de som gör affärerna vitt så att konkurrensen sker på lika villkor.
Oläst 2007-10-04, 18:35 #14
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag ser inte problemet. Det är väl självklart att man deklarerar sina intäkter från adsense och liknande.

Professionella webmasters är ju ändå målgruppen för wn, och som professionell driver man förmodligen någon form av verksamhet som redovisas till skatteverket eller motsvarande instans i andra länder.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-04, 18:38 #15
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

Citat:
Originally posted by Tobbe@Oct 4 2007, 18:12
Hade man skött sina skatter från början så hade man inte behövt sitta i den situationen heller.... Jag tycker personligen det är bra att en "uppstädning" sker för att öka seriositeten & möjligheterna för de som gör affärerna vitt så att konkurrensen sker på lika villkor.
Åh, hon har skött sina skatter och inte dragit in pengar från reklam eller så men både hon och jag har ingen större kunskap i sånt här och det är något speciellt med Skattemyndigheten som får iallafall mig att känna mig lite nervös. Det känns liksom alltid som att man har gjort något fel.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 16:32 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Men tycker inte det är webbhotelens jobb att ge ut uppgifter om sina kunder, samt om dom nu ska kräva det så får dom väl även betala för jobbet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 17:08 #17
b4nite b4nite är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
b4nite b4nite är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
Behöver man som webbhotell verkligen ta in namn adress och pers/org nummer. Jag menar, produkten aktiveras när man får betalt, och stängs när och om nästa betalning uteblir. Betalning kan ju ske direkt via giro som betalas in kontant i bank, med ett ordernummer.

Vem som äger sjäva hemsidan är ointressant eller?

Men skattemyndigheten kan och har rätt att begära in vilka underlag som helst som finns för att kontrollera en själv och ens kunder. Kostnaden måste man själv bära. Sverige som i många andra länder har omvänd bevisföring när det gäller skatter, man är skyldig tills man kan bevisa att man inte är det.

En café ägare som jag känner fick en begäran av skattemyndigheten att lämna in kopior på alla "utländska kontokorts slippar" kvitton 10 år tillbaka. Han svarade att sådant inte sparades när väl reklamationstiden för betalning gått ut och att han sedan 4 år tillbaka bara tog kort via kortläsare. De "köpte" hans förklaring.....
b4nite är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 20:14 #18
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by jonny@Oct 4 2007, 18:35
Jag ser inte problemet. Det är väl självklart att man deklarerar sina intäkter från adsense och liknande.

Professionella webmasters är ju ändå målgruppen för wn, och som professionell driver man förmodligen någon form av verksamhet som redovisas till skatteverket eller motsvarande instans i andra länder.
Man får ändå ingent för skattepengar i Sverige. Vi får ingent försvar, Vi får inga poliser, vi får ingen A Kassa, vi får ingen fungerade sjukvård.

Varför helvete skall man då betala allt man tjäna i skatt för? Jag är inte motiverad, det har ingent med seriöstitet att göra. Om man skall betala skall, så skall man få någonting tillbaka. Det får man inte, anser jag.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-06, 01:00 #19
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Inom EU finns inget hinder för myndigheter att begära uppgifter från varandra längre, med några få undantag, om det gäller en utrendning, men att de godtyckligt begär ut alla kunduppgifter verkar ju lite speciellt.

Jag antar att de som drabbats av detta också fått en hyfsat gedigen förklaring vad det gäller så någon borde väl kunna svara här på WN.

Att det finns mycket skumma affärer med annonsförsäljning och annat på nätet är ju inget nytt och rent generellt är det väl bra att de gör något åt det...

Även om man har rent mjöl i påsen så kan sådana här stora undersökningar från Skattemyndigheten skapa alldeles fantastiskt mycket extrajobb.... Det är ju aldrig kul.
Oläst 2007-10-06, 02:55 #20

Citat:
Originally posted by b4nite@Oct 5 2007, 17:08
Behöver man som webbhotell verkligen ta in namn adress och pers/org nummer. Jag menar, produkten aktiveras när man får betalt, och stängs när och om nästa betalning uteblir. Betalning kan ju ske direkt via giro som betalas in kontant i bank, med ett ordernummer.

Vem som äger sjäva hemsidan är ointressant eller?

Men skattemyndigheten kan och har rätt att begära in vilka underlag som helst som finns för att kontrollera en själv och ens kunder. Kostnaden måste man själv bära. Sverige som i många andra länder har omvänd bevisföring när det gäller skatter, man är skyldig tills man kan bevisa att man inte är det.

En café ägare som jag känner fick en begäran av skattemyndigheten att lämna in kopior på alla "utländska kontokorts slippar" kvitton 10 år tillbaka. Han svarade att sådant inte sparades när väl reklamationstiden för betalning gått ut och att han sedan 4 år tillbaka bara tog kort via kortläsare. De "köpte" hans förklaring.....
Behöver och behöver! Hur skall du ta betalt? Det är pappa staten vi pratar, dom behöver inte bry sej om lagar och regler som normala människor. Dom skickar in en piketstyrka i serverhallen med dragnar G36r , och plockar din egendom. Med lite tur så får du tillbaka utrustningen om 2-3 år, då polisen har att orkat utreda om brott eller inte har begåtts, om du sedan har gått i konken sedan dess eller ej, det ge man blanka fan.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017