FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har fått problem med att det genereringstiden ibland blir nära 20 sekunder för mina sidor. Detta händer oftast när man går in på sidan efter en tid inaktivitet, men inte alltid och inte bara då. Det kan vara vilken delsida som helst som är seg.
Laddar man samma sida igen så laddar den på 0.x sekunder. Det är inga problem med överbelastning när det händer och jag har slagit på slow log, men det är en mängd olika frågor som i vanliga fall är snabba. Jag kör med MYSQL och ASP på en windows 2003 server. Tacksam för hjälp! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
ASP.NET?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag använder inte ASP.NET, men har heller inte inaktiverat det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Om du inte har många besökare till sidan gissar jag att servern helt stängt ner din applikation och får skapa en helt ny, vilket tar tid.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Har fått för mig att det har något med MYSQL att göra eftersom frågorna tar lång tid och hamnar i Slow log. Kan tillägga att jag tidigare kört i stort sätt samma script på en annan server utan detta problem. Kan det vara någon server&MYSQL inställning? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Att massa frågor hamnar i Slow log som vanligtvis är snabba är inte speciellt konstigt. Om tex en update tar väldigt lång tid så kommer alla selects som görs mot samma tabell att ligga och vänta på updaten blir klar. Och tiden som selecten får vänta räknas in i deras kör tid och därför hamnar de i slowlog. Så det du måste göra är att lyckas hitta de frågorna som triggar igång det hela.
Lättast brukar vara att lista vilka frågor som körs i MySQL när det går segt. Då är det bara att kolla vilken fråga det är som körts under längst tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Testa att skapa en ren HTML sida med motsvarande innehåll (visa källa/spara som). Om det är mysql som är flaskhalsen bör denna sida aldrig "sega" (som Daniel.st även föreslog). Om det är servern/nätet som går segt så bör även denna sida ta tid ibland...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag ser att problemet ökar när belastningen ökar och att endast är select-frågor som hamnat i slow log (igår i alla fall).
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|